|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Enligt udda uppgifter har jag hört att om trafikpoliserna upptäcker att du har en sådan utrustning (lasevarnare) så får man böter. Oavsett om man kört för fort eller för sakta inte eller vad det du har hittat på i deras ögon så blir det till att böta, oavsett, bara för att det har i syfte att undvika regelrätt kontroll av fart. Kan det stämma? Finns säkert några poliser här på forumet som kan svara på denna fråga. | |
Paap Reeder |
... det blir 1 mån fängelse bakom galler. Det är därför dom får göra "husrannsakan" i bilen efter en dylik eftersom straffvärdet är så högt. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Fängelsestraff finns med som en påföljd för att polisen skall kunna konfiskera utrustningen. Du kan få en månads fängelse men det har aldrig utdömts och lär aldrig göra det heller. Du får böter och laservarnaren/störaren blir beslagtagen. |
|
|
Paap Reeder: Hehee.. är du säker på att det är 1 mån skaka galler? Inte 2 mån?..heehee.. |
|
|
vart står det någonstans? kan ingen styrka det gärna? never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
|
finnen318is: Sök på Google. Det finns ett enormt antal sajter som styrker att fängelsestraff finns med på straffskalan. Wilhelm Svenselius |
|
kilroy |
Länk Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Om inte fängelse funnits i straffsatsen hade polisen inte kunnat göra rannsakan i fordonet (leta efter utrustningen) utan åklagarbeslut. Straffet fängelse lär aldrig dömmas ut i verkligheten.... Vid upptäckt konsfiskeras utrustningen och man får böter. Observera att GPS-varnare som varnar för fast monterade kameraskåp är lagliga! Laserstörare/detektorer är det dock inte... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Paap Reeder |
... länsman har alltid ammunition kvar i hölstret i dessa frågor. Har dom upptäckt varnaren och man fått böter både för den och + 28 kmh ... och så drar man fingret när man drar iväg från kontrollen ..., då går även innehavet till åklagare. "Vem faen gör nått så dumt ...???" En av mina soldater pinkade på en biografvägg en muckarnatt och länsman tog han i nackskinnet in i volvon. Efter att jag dragit en lång harang om hur bra denna kille skött sig i 9 månader fick han kliva ur polisvolvon som en fri man. ... när dom så åkte iväg !! ... Han drog fingret! Superbright! Andra gången tog dom både i nackskinnet och rumpan och slängde in han i volvoskuffen. Tror han blev av med hela muckarpengen den natten. MVH /// Paap R |
|
Får inte polisen söka i bilen utan misstanke om störare? Var det inte någon här som hade haft sin lilla fick-kniv i förardörren och torskade för brott mot vapenlagen när han hade sladdat i en korsning? Hur hittade dom den i så fall? Om jag har fel så är ju ett tips att alltid åka med varningstriangeln under förarsätet så får pp ingen chans att snoka i bakluckan ;) |
|
| I lagtexten ser jag att de nämner både laservarnare och laserstörare. Att Putte-polis kan se att man har en lasterstörare är väl troligt eftersom den går ut på at störa signalen. Men min fråga till Er med koll, eller egen efarenhet av apparaturen, är om Putte kan i sitt instrument se om jag har en lasaervarnare i bilen. En väl fungernade radarvarnare kan väl ses som en bra investering, inte minst vad det gäller att identifiera aktiva kameraskåp. | |
Paap Reeder |
... varnare är passiva ... även om deras oscillator sänder ut en liten våg men om man skall hitta den vid sidan av vägen erfordras mycket kvalificerad utrustning. Polisen i Finland har utrustning för att kunna spåra en polisskanner direkt vid vägkanten men en DLS polisradio - polisradio är förbjudet i Fin - strålar säkert 100 ggr mer än en laservarnare. Det är skillnad på att genom rutan se en Mora puuko eller att undersöka med husrannsakan. Har man sett kniven är ju brottet redan upptäckt s a s och skall beivras. MVH /// Paap R |
|
Dom som är smarta - och inte vill hamna i fängelse 1 mån + ,dom gömmer sin laservarnare i barnets stora krambjörn. När blå vinkar så sätter man bamsen i barnets famn - inte kan blårök ge sig till att slita den ifrån barnet sen? LR är dom kanske tom så dj-iga???? ;-) F |
|
Paap Reeder |
... bättre att byta ut en av PDC-sensorerna fram mot varnarens antenn. MVH /// Paap R |
| Kan meddela att idag blev en man i Västerås dömd till 200 kr böter för att han hade en radarvarnare i bilen. | |
|
"En 36-årig man från Västerås dömdes på måndagen till 200 kronor i böter för att han haft en olaglig radarvarnare i sin bil, rapporterar SR Västmanland. mannen själv ansåg att han inte skulle dömas för brott eftersom han inte visste att radarvarnaren var olaglig." Bra med exempel, hämtade från verkligheten! |
|
|
Och det är böter, och det är fängelse, och det är gud hjälpe mig, men man har väl räknat med en vinst? 200:- i böter, ok, men om den gjort nytta kanske det är någon tusing plus på kontot annars är väl den investeringen tveksam. |
|
|
Får man inte betala rättegångskostnader om ärendet går dit och man fälls, eller? Plus att det ligger som smuts i bagaget.. Vette fan om jag skulle vilja ha sånt bagage. |
|
|
tack w2k och kilroy, trodde inte det först men där ser man. man lär sig något nytt varje dag. never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
| Man betalar inte rättegångskostnaden vid straffrättsliga mål. Vid civilrättsliga mål får man betala motpartens kostnader om man förlorar målet. | |
|
Åkte fast för fortkörning i Norge (kamera) och blir kallad till förhör här i Sverige (12 km/h för fort på 70-väg = 2600 NOK). Nån polis ringer mig 5 gånger efter lite olika uppgifter (om jag erkänner, vad som kommer ske osv). Ungefär i samma veva blir jag blåst av ett företag som säljer batterier på internet (www.mobiltelefonbutiken.se) och gör en polisanmälan om bedrägeri. Efter 2 månader kommer det en fin liten bot från Norge och samtidigt ett brev från den kära svenska polisen om min bedrägerianmälan om att utredningen nerlagd eftersom brott ej kan styrkas (då har jag tagit reda på vilket företag som hostar servern, vilket företag som mäklar visabetalningen mm. mm). Det jag försöker säga är att fortkörning verkar tammejfan vara bland de värsta brott man kan begå i det här landet, bedrägerier är uppenbarligen "småsaker". Denna tes stärks ju med tanke på att trafikpoliser får åka runt omaskerat (civilbilar) och haffa folk, men andra poliser får inte utge sig för att vara civila och exempelvis köpa stulen konst osv. I mitt fall verkar dom ha lagt ner "hur mycket jobb som helst" för att bistå Norska polisen med en liten fortkörningsbot, men när det gäller "riktiga" brott lyfter dom inte ett endaste finger. Man blir så jeddra förbannad. Amatörmyndigheter! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.