AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.090

Tillverkningsdatum på däck?

da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Hej, ngn duktig som kan hjälpa mig med tillverkningsdatum på däck märkta

DOT XT RX X KAH (266)

Är de vecka 26 år 1996, eller ngt annat ?

Känner mig osäker .
Däcken är Pirelli P-zero Asymmetric 285/30 ZR 20 99Y

Tillverkades dessa redan 1996 ?

mvh
Dance23

De flesta har en datumkod som påminner om denna, men avvikelser förekommer. Årssiffran kan vara som du säger men 2006 verkar kanske mera rimligt. Vilket decennium det rör sig om får man försöka luska ut eller rimlighetsbedömma på annat sätt, det finns även system är slutsiffran bara är ett löpnummer och där man får gå in i tabell för att läsa av årtalet. Om man t .ex började med ett system 1998 och detta blir år nr 1 så blir en sexa 2003 osv.

FP
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Har lärt mig att däck tillverkade på 2000-talet har 4 ställiga nummer, typ DOT
2604, för vecka 26 år 2004. Därför misstänker jag 1996, eller -86, -76 osv iofs. Inte troligt dock. Vad jag lurar på är om (266) inte har med tillverkdatum o göra, skulle vart ett < tecken efter sista numret ?
Och istället KAH har med tillverkningdatumet o göra,

Men tack ändå för försöket

mvh dance23

gretzky
Pirellidäcken du nämner har assymetriskt mönster om jag inte e helt fel ute, så datumet ska vara instämplat i en försänkt ruta strax efter DOT-märkningen på utsidan av däcket.
Om de enda siffror du hittar är dessa 266 borde det vara en liten "pil/triangel" alldeles efter siffrorna och i så fall är däcken tillverkade v.26 1996.
Inte helt osannolikt att däcken är så gamla som 96-or.

dieseldoris
DOT (Department Of Transportation) eller annan förkortning har ingen direkt koppling till datumkoden. Det brukar finns gott om information och förklaringar på de olika handlarnas hemsidor. t.ex: Länk

FP
gretzky
folke: Har aldrig påstått att dot-märkningen har nåt med datumet att göra men av nån anledning finns alltid datumstämpeln strax intill dot-stämpeln därför kan det vara lättare att hitta igen. OBS regummeringar är enda undantaget jag känner till.

dieseldoris
Skrev jag inte heller att du hade gjort, bara vad DOT står för. Kollade lite på nätet, inte står DOT alltid intill datumkoden, men ganska ofta. Inga av de 4 omgångar däck jag har tillgång till här hemma har heller koden direkt intill, DOT-märkning finns inte heller på alla däck. Lustigt nog verkar läget förvirrat även på en del hemsidor i gummibranchen, man svävar lite runt vad DOT betyder, eller DDT som någon skrev...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.