AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.122

Spännrulle slut 525i M -02 Hjälp!

Ki
10
KiMMiS
525i M -02
Tjena.

Det typ "rasslar" från motorn, var hos bmw och dom sa att det var en spännrulle till fläkt / generatorrem som sagt upp sig. Nån som haft samma problem?
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
BMW bytte på min, kostade några hundralappar. Spännrullen alltså ;)
Ki
10
KiMMiS
525i M -02
Ok tack :)
Det kan bli några tusen dyrare. Jag råkade också ut för rasslet och det visade sig att det var några delar till som inte var på topp och mekanikern rådde mig att byta ut flera slitdelar på en gång. Det kostade drygt 3000:- om jag inte minns fel. Mitt råd är att du inte kör med bilen förrän den ska repareras förutsatt att inte verkstadens personal säger att det inte är ngn omedelbar fara. Det kan bli dyrare om ngt ger sig.

Mvh
Mikael
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
Det är sant, bytte spännrullar och fläktmotståndet. Det va duktigt med glapp i det. BMW sa att det va tur att inte fläkten lossnade och slog sönder kylaren.
Så mitt råd är kör inte utan byt prylarna först.
Jag tror fläktmotståndet kostade 1400-1700 typ och rullarna 250-350:- stycket. så som Mikael säger så kostade det nog runt 3000:-

Mvh Jörgen
Har något liknande rasslande från min 525iA men det låter lite oregelbundet, borde inte ett trasigt kullager rassla "regelbundet"/konstant?
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
Det behöver det inte göra. Mitt "gurglade" typ,lite oregelbundet kan man också säga. Trodde först det va vattenpumpen men den va det inget fel på.
Lyssna framme i grillen där lät det inte kul på min innan.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
En rekommendation är att du byter vattenpump, spännrulle + rem. Kolla även spännrullen till AC'n. Se bara till att du luftar ordentligt.
Horn 2: Fläktmotståndet? Vilket menar du då?
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
Det som fläkten sitter fast i, fläktkopplingen, viskoskoppling.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.