|
|
|
|---|---|
Transocean |
Jag bestämde mig för att byta bromsvätskan på 530:n nyss och kontrollerade att alla nipplar går att öppna vilket också var fallet. Bromsvätskan inhandlades på Shell (49 norska kronor för en halvliter). Men jag kom på att tänka på kopplingsvätskan, det är ju samma bromsolja det också! Hur byter man den? eftersom bromsvätskan är vattenabsorberande bör den ju bytas varje eller vartannat år (i mitt fall har det gått nästan tre år) men hur är det med kopplingen? Borde ju va samma intervall som gäller där eller hur? Hur gör ni när ni byter? Sitter det nån nippel nånstans som man öppnar och pumpar med kopplingen eller hur går man tillväga? Juha |
|
Ja det är samma vätska till bromsarna som till kopplingshydrauliken. Kopplingen luftas eller tömmes på olja via en nippel som sitter på slavcylindern, (7mm nyckel behövs). Slavcylindern sitter intill växellådan och den kommer man åt underifrån, dvs att du får hissa upp bilen. |
|
Transocean |
Tack för ditt svar Mugge! Byter man på samma sätt som man gör med bromsarna, d v s trycker på kopplingspedalen och fyller på tills ny vätska rinner ur eller hur gör man? Juha |
|
Jag kan berätta hur jag brukar göra, sedan om det finns ett bättre eller enklare sett vet jag inte. Men man behöver vara 2 som hjälps åt. Hissa upp bilen så att du båda kan gå under och så att du kan nå motorrummet om du ställer dig upp. Du kommer behöva fylla på bromsvätska i behållaren i takt med att nivån sjunker för att minska risken att man suger i luft. En sitter i bilen och en arbetar under. Systemet är trycksatt, så kompisen i bilen trampar ner kopplingen och håller den nertrampad. Då lossar du på nippeln och försöker på ett smidigt sätt fånga upp strålen med bromsvätska som sprutar ut. (finns behållare med slang som man köper på biltema som är bra att ha). När all vätska sprutat ut så drar du åt nippeln igen och säger till kompisen att pumpa med kopplingspedalen. Nu kommer pedalen att ha samma motstånd som gaspedalen ungefär, dvs ingen alls, men genom att trampa ett par gånger kan man arbeta upp ett tryck i systemet, när pedalen känns normal igen så trampar han ner pedalen och håller kvar den och meddelar dig så att du kan lossa på nippeln och släppa ut trycket. Och så håller det på tills ni anser att ni fått ut all luft eller att man pumpat igenom tillräckligt med vätska för att vara säkra på att det är fräsch vätska i systemet. Samtidigt som ni gör detta så måste du springa mellan bromsvätskebehållaren och slavcylindern. Under tiden han trampar upp ett tryck med pedalen så gäller det att du fyller på i behållaren, så att nivån aldrig sjunker under minimum, så att du får in luft i systemet så att säga. Inget kul jobb men det är så jag har gjort. |
|
Transocean |
Ok, då vet man vad frugan skall göra...själv tänker jag att sitta i bilen! Tack! Juha |
|
Har för mig att det också går bra att använda en luftman motsv. Länk (159kr på Mekonomen) och bara öppna nippeln på slavcylindern efter trycksättning för byta av b-vätska om man arbetar ensam, då trycker man ju vätskan framför sig så att säga, lättsamt. /Z-motor |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Biltema a 39.90 fungerar också utmärkt. Länk Länk ///MVH Hasso Länk |
|
enligt mina erfarenheter så är biltemas bromslufare helt värdelösa. slangen är fär stor för backventilem så dem föyger iväg hela tiden till följd av att man får bromsvätska överallt. man måste på med små slangklämmor på dem isf. MVH Micke |
|
Transocean |
Jo, jag har en sådan enmanssats från Biltema som Hasso länkade till. Den som jag har är definitivt inte värdelös utan fungerar fint. Jag skulle byta bromsoljan idag men avbröt då jag studerat lite närmare på de bakre luftningsnipplar på 530:n. Väldigt rostiga var dom så jag tog en sväng förbi bmw och skulle köpa fyra nya nipplar. Ja, dom hade inga sådana hemma, de skulle beställas från Sverige (jag bor i Oslo). Beställ då sa jag till gubben, dom skulle komma på onsdag. Vad kostar dom förresten frågade jag innan jag gick... jo med sådana gummiskydd så att du inte får smuts i dom...nej dom har jag, behövs inte...ja men då blir det billigare då kostar dom 293 norska kronor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ALLTSÅ ATT DOM INTE SKÄMMS!!! Under tiden har jag kollat med Mekonomen och där kostar likadana nipplar 8kronor och 70 öre stk. Fy fan säger jag, dåligt av bmw!!! Juha |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.