|
|
|
|---|---|
|
Tja! Märkte något konstigt idag. Startade bilen och då lät lite konstig (välldigt nära motorn)under bilen på tomgång. Liksom lite mullrande eller som litet bashögtalare underifrån bilen ....svårt att beskriva. Det kändes som om det var hål någonstans i främre delen av avgasystemet typ grenröret och kattarna. Gasade på tomgången och då lätt det liksom mer en vanligt, mera åt riktigt v8 ljud. Körde hem och parkerade bilen och försökte lyssna efter ljudet men det var spårlöst borta! Inget mera riktigt v8 muller utan allt lät som vanligt. Hur kan man märka att det är hål i avgasystemet främre delen typ grenrör? Kan man se det om man lyfter upp bilen med motorn igång? Hur kommer det sig att det lät mera när bilen var kall och inget när den var varmkörd? Kan det vara så att rören täpper till hålet om det nu finns när rören blir varma och utvidgas i materialet? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar | |
|
Metallen utvidgas när den blir varm, troligtvis därför du inte hörde det när du kom. Du har säkert läcka i fästen mellan katarna och första ljuddämparen, ibland räcker det med att byta packningarna. Om du lyfter upp bilen så kan du känna med handen alternativt hålla en bit papper servett eller liknande för att se om den fladdrar när du håller den i skarven. |
|
|
ska testa och göra det. Har haft lite läckage i ventilkåpspackningar och då har det luktat lite bränt olja ibland, från o till, men oftast nr man står still tex vir rödljus så har det kommit in lite annan lukt kanske mer åt avgas lukt. D är det säkert nån läcka någonstans. Då ska man passa nog på och byta till rostfritt system som jag har tänkt bygga ihop. Jag tror faktiskt det kommer framför kattarna och inte efter. Jag för tipset. Några andra råd? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Har inte samtliga E39 rostfritt avgassystem? Men det kanske inte är original avgassyst på din peter78w. |
|
| Såg nu att det var en e39, då skall det vara rostfritt från början har jag för mig , kolla packningar och sådant, troligtvis där det läcker då ljudet försvinner när den blir varm. | |
|
rostfritt i grenröret och kanske till katten men från kattearna är det ej rostfritt. Så är det väl på alla BMW v8:or. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.