|
|
|
|---|---|
|
Hej! Körde in bilen i en tvätt idag, men fick putta ut! Den gick bra innan och jag har aldrig varit med om att få tvärstopp tidigare. Är det någon som har tips på hur man får fart på den gamla goda 6'an igen? 325 -92. /Anders | |
|
Jaha, en broder i nöd! Jag har lyckats med samma sak, dock så kom jag en bit från biltvätten. Iaf så plocka ur databoxen! (placering av databoxen: Om du står framför bilen, så har du boxen uppe i vänster hörn i motorutrymmet. Plocka bort den tjocka isoleringen och sedan plastkåpan, där bakom har du boxen. Känn om det är väldigt fuktigt i utrymmet som boxen ligger, i min bil var det massa björkfrön och skit som samlats där, och detta var väldigt fuktigt! Antar det drar åt sig en hel del fukt också. Så gör rent ordentligt här!) Iaf, så ta loss kontakten, spraya med kontaktspray (kommer inte ihåg vad det heter), i kontakten, även leta reda på alla/flera kopplingar i kabelhärvan som sitter innanför plasthöljet som ligger centrerat under vindrutan, fortfarande under huven, spraya där också . Se om detta funkar? Annar så får du ta in boxen i värmen ett par timmar/dagar och hoppas den blir snäll/torr. Hoppas detta funkar, gjorde det för mig,, och sedan dess handtvättar jag alltid bilen. Bekymret kan vara vad jag har läst iaf, att tätningen mellan vindrutan och bilen läcker in vatten, som hamnar bland annat i utrymmet där boxen ligger. |
|
|
Jodå, mycket riktigt dröp boxen av frön, boss och en tropisk fuktighet!!! Plockade ut, torkade ur, och sprejade kontakter. Då gick den igång, men gick dåligt och stannade efter en minut eller kortare... Jag har nu plockat ut boxen, öppnat den och har den liggande framför en värmefläkt, på svag värme. Vi får väl se hur det går... ExHonda, kom du fram till vad som slutligen fixade dina problem, eller lever du fortfarande med det? |
|
|
Jag har låtit bli biltvätten! Kör för hand och tänker på att inte spola så mycket vatten på vindrutan ovanför boxen. Mer än så har jag faktiskt inte gjort, och det har funkar i ca 4-5månader nu. Jag bytte vindrutan några månader innan bekymret började, så det kan vara därför det läcker in vatten, men endast när jag tvättar bilen, och en gång när jag körde till Arlanda tur o retur (regnade som aldrig förr då), men felet kom flera timmar efter körningen, antagligen hade fukten krypit ner i boxen då. Iaf så är det väldigt irriterande och det tog ett par dagar innan den blev bra igen. Men tänk på att inte köra så mycket när den går dåligt, då iaf min bil verkade gå på några för få cylindrar, vilket kan innebära en massa soppa som går genom utan att förbrännas och går till kattarna --> vilket kan skada/förstöra dem --> DYRT! Tyvärr så har jag inge mer förslag, men att göra rent i utrymmet kan nog göra mycket, då vattnet inte sugs upp av skiten och vattnet kan lätt dräneras ut därifrån. |
|
| ,,,en sak som jag fick bekymmer med var att bilen inte startade, men ruckade jag på boxen/kontakten så gick den igår. Men när jag stänkt av motorn för att sedan starta den igen så var det samma sak igen. Men det hjälpte med spray och lite fint väder ett par dagar. | |
|
Jo, efter 45 minuter i öppet läge framför en värmefläkt, så hoppade den gamla damen igång, med stadig tomgång och allt. Nu får vi se hur länge det håller. Ska kolla var man skulle kunna täta lite senare i vår. På ställen där man inte kommer åt kommer jag att prova med SIKAFLEX. Nått jag använder i båten. Det är en gucka som i princip aldrig torkar. Därför fungerar det inte så bra på ställen där man behöver komma åt med händerna, men det klarar rörelser och sol i flera år. Vanlig silikon får täta resten. Tackar för alla tips så länge! |
|
|
Jag har också haft mina funderingar hur jag ska täta i utrymmet, men det är som du också reagerat på: Ingen vidare arbetsmiljö att försöka täta detta! Och så länge det funkat så har man ignorerat "riskerna". Lycka till iaf! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.