AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.554

Snabb på- och avställning

Hej allihopa
Jag ska ta upp min veteranbil från vinterförvaring till hemorten. Bilen är just nu avställd och ska ställas på enbart för hemresa, därefter ska den ställas av igen.

Kuriosa:
Bilen är skattebefriad och jag har kollat med Vägverket och försäkringsbolaget om påställning. Jag kan ställa på bilen och kan då få mailat eller faxat till mig ett "Bevis om avställnings upphörande" (eftersom bilens kontrollmärke är skrapat). Enl. försäkringsbolaget behöver jag bara betala försäkring för en dag om bilen bara är påställd en dag. Skatt hade jag behövt betala för en full månad - om bilen hade varit skattepliktig.
Anledningen till att bilen ska ställas av igen är för att den har en "vanlig" helförsäkring nu, och den ska fixas till på ett par detaljer så hade jag tänkt att lösa veteranförsäkring på den.

Nu till frågan:
När jag på eftermiddagen ska ställa av bilen igen - hur gör jag då när jag inte har en kod att skrapa fram. Så länge man ställer av med kod så kan man ju göra det via talsvar eller Internet. Är jag bunden till att ställa av bilen på "kontorstid" nu eller?

Tacksam för svar om det är nån som vet.
Ci
531
CiM
325ciM-04
traum: på din reg bevis har du koder för att ställa av/på bilen. det hela gör du enklast genom internet och du behöver inte göra det under kontorstid. gör du av/påställningen under samma dag, blir det inget skatt.
Så jag behöver inte ha "skraplottskoden" för att ställa av på tel/Internet?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
traum: jo den behöver du nog.

// M.V.H. Daniel
De
163
Devva
520i -89 E34
Du behöver ditt reg bevis och behörighetskoden som står på detta, går bra utan skrapkoden. Verkar som det inte längre går att ställa på och av samma dag, kolla Länk för mer info. Men då du har skattefritt blir det ju inga speciella omkostnader för sig ändå.

//Devva
Spajjjs: Det skulle ju innebära bekymmer eftersom jag inte har något kontrollmärke att skrapa =) Surt om man behöver vänta en vecka tills det kommer på posten innan man kan ställa av igen. =/

Devva: Stora kostnader... nja - kostnaden ökar med ca 100% om jag måste ha den påställd två dagar istället för en, eftersom jag isf får betala 2 dagars försäkring istället för en.

Jag ska hämta bilen imorgon (söndag) och ställer då på på morgonen. Om det inte går att ställa av den efter att jag kommit hem så får jag isf ringa till VV på måndag och ställa av den då. Jag återkommer med hur det går.
Det sket sig.

Fick felmeddelande när jag försökte ställa av att jag inte fick göra det på samma datum som senaste statusdatum. Får ställa av imorgon. Ska passa på att åka och tvätta bilen imorgon innan avställningen. Man får ju passa på =)
De
163
Devva
520i -89 E34
Då är det som jag beskrev i tråden jag länkade till då. Klart du ska passa på med det, pärlan lär ju inte må illa av lite frisk luft heller ;)

//Devva
Idag blev det en tur till GDS-hall för en handtvätt (naturligtvis). Efter att pärlan ställts in i hemmagaraget så var det åter dags för avställning. Vägverket hade nåt serverfel så jag fick ta det över telefon istället. Informationsmeddelandet sa innan att man skulle ha skrapkoden om man inte hade kontrollmärke med tre vita fält (det "tillfälliga" kontrollmärket).

Vet inte om de hade hunnit printa nåt märke till mig idag, men om de hade det så var det nog just ett sånt, för efter att jag hade knappat in regnummer och behörighetskod så fick jag bekräftelse på att bilen nu var avställd.

Så detta är väl trådens ändhållplats misstänker jag. Tack alla för hjälpen.
Paap Reeder
Kanske ngn skrivit det ovan men minsta påställningstid är 1 dag och du åker på fordonsskatt 1/12 av årsskatten.
Förs däremot "går per dag"

MVH /// Paap R
Jag åker inte alls på en månads fordonsskatt eftersom, jag skrev inledningsvis i tråden: bilen är skattebefriad.
Paap Reeder
... sorry! Läste på dåligt.

MVH /// Paap R
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Detta med fordonsskatt för hela månader..?

Har förstått och även erfarit nu att man debiteras försäkring per dag och fordonsskatten per hel månad.

Ställde på och körde några dagar precis nu, betalde in 1167kr i skatt och får tillbaka 1000kr. Så långt är allt klart. För min 5 dagar långa påställning har jag betalt skatt 167kr för aktuell månad.

Vad händer om jag ställer på under en ny liten 5-dagarsperiod under samma månad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.