AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.755

Lågmilad M5 E34 till högstbjudande

Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Snubblade över denna M5:a från 1995 (ca 1/3 ner på sidan) när jag i sedvanlig fredagsordning surfade in på www.bilauktioner.se för att se utbudet.

Visst ser den läcker ut med sin tillsynes mycket fräscha inredning och de klassiskt stilrena fälgarna. Om dessutom miltalet på 11322 mil stämmer så är den ett åtråvärt exemplar, såvida priset inte skenar!

Visst, E34 karossen signalerar typiskt sen 80-talsdesign med sin "klossighet" och tidstypiska återhållsamhet, i mångas ögon en daterad raritet! För mig väcker dock modellen fortfarande habegär när den bevarats i fint originalskick.

Få bilar känns så solida, kassaskåpsmässiga, tidlösa och så väl ihopkomna som just en E34!

Ska bli intressant att följa budgivningen...
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Bilens extrautrustning listas nedan för den intresserade. Ett unikt tillfälle att förvärva en till synes bra och lätt återställd 95:a för rimlig peng. 95:an är ju en extra raritet med endast 404 st exemplar tillverkade. Av dessa återfinns 34 st finns i Sverige.

Nr Benämning
243 Passagerarairbag
306 Fjärrstyrning för fabrikslarm
320 Utan modellbeteckning (men det har någon slängt på och på helt fel ställe)
339 Shadow Line
354 Vindruta med gröntonad överkant
401 Taklucka, el
415 Solskyddsgardin bak, mekanisk
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
459 Stolsinställning fram el, med minne förarsida
494 Stolsvärme fram
528 AUC
530 Klimatanläggning
669 Fabriksstereo BMW Business RDS
672 CD-växlare 6 skivor
676 HiFi högtalarsystem
710 M läderrätt med airbag (den är dock standard egentligen)
784 M aerodynamikspeglar
915 Utan skyddsvax

Färg: 303 Cosmosschwarz metallic
Inredning: L7SW svart nappa helläder

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Kan nog bli ett kap, lite synd bara for dig att du tog upp bilen pa denna sidan. Det kommer antagligen medfora en storre skara budgivare.

Gemini__
Den ser ju riktigt fin ut, skulle inte sitta fel med en till =)

Mvh:
Thomas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vilken illvillig fredagsovana du har för dig:) såsom fd ägare till en av de finaste 95orna i detta land(den gröne svensksålda på 8.5k mil) så säger jag bara köp om du har råd. Kosta på ett rejält test av bilen om det går, brukar alltid spara pengar är iaf min erfarenhet, även om jag är kunnig. Fordon likt denna tillverkas inte mer och ger en känsla bakom ratten som få. Nu är min m-era över för egen del och jag lyckönskar den kommande ägaren oavsett vem det blir!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Den såg riktigt fin ut! Speciellt invändigt såg den verkligen fräsch ut. Är den 6-växlad måntro?

Dock faller KVD mer och mer i mitt anseende. Kolla den gamla Porschen som står längst ner, där skriver de att den behöver polering och småfix i lacken! Den är ju helt slut i lacken, och fordrar en komplett omlackning! Tyvärr är deras bekrivningar under all kritik, ska man auktionera ut bilar osedda så MÅSTE beskrivningen vara korrekt. Och 80 lappar i marknadsvärde för en -84? skrattretande. Får man 50-60 lappar ,för en sådan ska man vara överlycklig.....

mvh Johan
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Rådande status på auktionen i skrivande stund, 25 mars kl 20.43, är 76.500 SEK som högsta bud. Med inropsavgift etc så är det i stora drag 80'. För egen del blir det inget, stundande flytt och allmän tidsbrist gör att det inte faller inom prioriteringsramen. Dessvärre måste jag tillägga!

Hoppas den kommer i rätta händer, hade varit intressant att följa en fullkomlig återställning till ursprungsskicket. En sådan blogg hade antagligen slagit besöksrekord här på Autopower!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
6-växlad = ja. Alla '95 modeller är 6-växlade och finns även en och annan förseriebil av '94 års som fick den 6-växlade lådan inmonterad (bl.a en f.d mässbil som numera finns här i Sverige).
Som sagt, hoppas den hamnar i bra händer, helst någon som återställer och snyggar till, då det finns en del fix.

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Johan: Du har fortfarande inte greppat att KVDs "marknadsvärde" avser bilar i normalskick, inte det aktuella exemplaret. Och ja, en 928 med endast 11000 mil på mätaren i normalt skick är värd runt 85000 kr. Tittar du noggrannare ser du att reservationspriset redan är uppnått vid 31000kr så KVD tror inte på något sätt att den aktuella bilen är värd 85000kr. .

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
andreas_lofgren, jag har visst greppat det. du får gärna försöka påvisa att någon har fått 85 lappar för en 928 S -84 i normalskick. det fick man inte ens på 90-talet när jag var runt och letade och provkörde ett större antal. Det blev en 944 Turbo för mig istället.

Sedan tycker jag det är urdåligt att "skriva upp" en bil på det sättet, när den ser så illa ut. De har ju för sjutton inte ens startat den, eftersom nycklar saknas! För mig är det ett reparationsobjekt alternativt reservdelsbil, inget annat. En seriös bilfirma skulle aldrig försöka sälja en bil i det skicket som något annat än ett reparationsobjekt.

Jag kan bara gå till mig själv, hade en säljare sagt att bilen behövde en polering och lite småfix för att bli fin och sedan såg ut så där när jag kom och skulle titta på den, hade jag krävt bensinpengarna tillbaka....

Mvh Johan
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En snabb sökning på blocket ger att 928 runt 20000 mil går för runt 60000 så om mätarställningen på 10000 mil på KVDs 928 stämmer så runt 80 vore väl inte helt galet för en 928 i gott originalskick? Jag är ingen värderingsexpert för Porschar på något sätt.

"Bilen är ej provkörd eller tekniskt testad då nycklar saknas till bilen. Skick på motor o växellåda okänt."

"Mycket matt i lacken, speciellt på fronten, m-huven och båda framskärmarna, Stor buckla på på hö bakskärm."

Jag tycker väl inte att det låter som de försöker skriva upp bilen nämnvärt?

//Lövet

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"Bilen är ej provkörd eller tekniskt testad då nycklar saknas till bilen. Skick på motor o växellåda okänt."

"Mycket matt i lacken, speciellt på fronten, m-huven och båda framskärmarna, Stor buckla på på hö bakskärm."

"En snabb sökning på blocket ger att 928 runt 20000 mil går för runt 60000 så om mätarställningen på 10000 mil på KVDs 928 stämmer så runt 80 vore väl inte helt galet för en 928 i gott originalskick? Jag är ingen värderingsexpert för Porschar på något sätt."

andreas: På bil som ej är provkörd, testad och skick på motor/växellåda okänt, är det väl omöjligt att sätta ett marknadsvärde till 80 på om det är ett värde för en bil i originalskick?

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Igen det som KVD anger som marknadsvärde i sina annonser är inte vad de anser vara marknadsvärdet för det enskilda exemplaret, utan endast vad en likadan bil I ALLMÄNHET skulle kosta i bra skick för en given mätarställning. Således sätter man 80000 kr som marknadsvärde eftersom det är vad KVD anses som marknadsvärde för en korrekt, fungerande Porsche 928S med 10000 mil på mätaren.

Det enskilda exemplaret värderas inte på grund av svårigheterna med att värdera skador, reparationskostnader osv. I det här fallet har de dock satt reservationspriset under 30000kr vilket skvallrar en hel del vad de tycker att det enskilda exemplaret är värt.

//Lövet

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Marknadsvärdet gäller INTE det exemplaret, utan är en indikering på priset för en bil av samma modell i normalt skick för modellen, årsmodellen och miltalet. Marknadsvärdet finns där som en indikering, för att man ska kunna värdera om den aktuella bilen med dess fel och brister ligger rimligt i pris (bud) i förhållande till vad normalbilen av modellen betingar. Bland uppgifterna på sidan anges även nypris för bilen i grundutförande som ny, innebär det isåfall att dom anser att bilen är värd det? ;)

Priset på en auktion som KVD blir ju vad köparen anser att bilen är värd, såvida säljaren inte har lagt in ett reservationspris. På 928:an ifråga är ju till exempel reservationspriset redan uppnått vid 31000:-. Säger ju endel om förväntat värde på bilen. Tycker man att det är för dyrt för bilen ifråga låter man helt enkelt bli att bjuda, någon annan har ju tydligen gjort en annan bedömning redan och lagt det aktuella budet.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Tillbaka till det exemplar som tråden ursprungligen handlade om:
BMW M5 från 1995.

I dagsläget när knappt ett dygn återstår av auktionen, avslutas imorgon onsdag 28/3 kl 11.25, är det högsta budet fortfarande 76.000SEK.

Ni med insikt, verkar det vara ett vettigt slutpris? Men som sagt, ännu finns det tid kvar så kanske buden skenar de sista timmarna...

Någon som sett bilen i verkligheten förresten?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Väsentliga anm/fel: Oljeläckage stötdämpare hö bak. Obalans/vibrationer i vissa farter, framdäck ojämnt slitna.
Övriga anm/noteringar: Oljesöl finns. Sprickor i avgasgummin bak samt värmeplåt skadad.
Väsentliga anm/fel: Hö dimljus skadat, sprickor vä dimljusglas.
Övriga anm/noteringar: Buckla hö framdörr ca. 3x3cm. Spricka hö sida främre stötfångare. Hasplåt trasig i flertal fästen. Stenskott, dörruppslag, repor och skav finns. Delvis omlackerad. Skav fälgar. Märken, skav, fläckar och repor finns.

Småfel förutom stötdämparen som är rätt dyr.
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Bilen ser ut att klubbas till 85.000SEK!

Nu hoppas jag bara att det är en lämplig köpare och sen vore det riktigt trevligt att se bilen ploppa upp här på autopower!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.