AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.004

Rost på fönsterblecken

he
14
henrag
320i Touring -02
Hejsan!
Jag har fått lite rost på de svarta fönsterblecken som sitter mellan framdörr och bakdörr på både förardörren och passagerardörren. Någon som vet hur man tar bort dessa på ett enkelt sätt!?
JG
45
JGEE
Z3 M -97
slipa och lacka!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte fråga var hur man tar bort rosten utan hur man tar bort "fönsterbläcken" eller bländarna som dom också kallas. Tyvärr har jag inte svar på det men är även jag intresserad.

___
//Ulf
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Är det inte enklare att låta BMW-Sverige ta hand om det
medan du avnjuter några mil i en låne-Mini?

/L
he
14
henrag
320i Touring -02
Jag tog igår bort bländaren på vänster sida efter de instruktioner jag fick av BME Jesus i länken ovan. Fungerade väldigt bra, fick dra lite hårdare i gummilisten än jag trodde innan den lossnade och de tre skruvarna syntes men egentligen inget problem. Eftersom det här verkar vara ett vanligt problem på E46 och ingen annan har tagit bilder på demonteringen så skall jag göra det och lägga ut på forummet när jag sätter ihop den igen så att fler kan göra detta. BMW ville ha 800:- för att demontera och montera dit en ny. Bländaren fram kostar 260:- hos BMW så arbetskostnaden är 540:-, känns lite i överkant då själva bytet totalt inte tar mer än 10-20 minuter att göra.
Så mitt råd gör detta själva då det var fantastiskt enkelt!

/Henrik
Min förra E39 hade samma problem och den var bara tre år gammal då jag köpte den. Konstigt nog finns problemet inte på min nuvarande äldre bil.
Låter som en toppenidé att skapa en arbetsanvisning för att underlätta för drabbade.

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mikael: låter som att BMW bytt underleverantör för att spara några euros...Har små rostangrepp på bländarna på båda mina bilar men vad jag kan se så har det inte förvärrats på den tiden jag har haft bilarna. Kommer inte ihåg att jag hade några problem på min tidigare 00:a.

___
//Ulf
Ulf: Ja det är ett rimligt antagande, alternativt ändringar i produktionen med sämre material/sämre produktionsteknik.
Det vore inte helt orimligt att BMW subventionerade delar alternativt avstod från vinst för materialbrister som bländarna och färddatorns display (som var fin på den förra men bristfällig på den nuvarande bilen). Båda fel är ju relaterade till bilarna och inte ägarna. Ja så har vi rosten förståss där ägarna fram till 2004 är hänvisade till egen kassa när 6 år förflutit, trots att även det uppenbarligen är en tillverknings-/materialbrist. I övrigt tycks detaljkvaliteten som tur var hålla hög nivå annars hade nog en annan biltillverkares produkter varit intressanta.
Talade för övrigt med plåtansvarig vid byns auktoriserade BMW-verkstad (där bilen är på besök just nu) och han hade inte fått in en enda E60/-61 med rostskador medan han villigt erkände katastrofsituationen för E39, så det bådar ju gott för framtida köp. Du skrev ju vid tillfälle att det troligen blir din nästa modell.

Mvh
Mikael
he
14
henrag
320i Touring -02
Jag har gjort en arbetsbeskrivning med bilder och text, men hur bifogar jag den? Jag hittar inte en sådan funktion och tyvär så går det inte bara att klistra in den här heller!
Om någon hjälper mig med detta så kommer en arbetsbeskrivning!

/Henrik

Om man går in på Gör-det-själv, Mekartips står det där att man ska meila till Autopower. Sen lägger dom in tipset under denna rubrik.
he
14
henrag
320i Touring -02
Ok då kommer tipset att hamna där för er som vill se på hur man gör!

/Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.