AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.165

Hur får jag billigast bensin?

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Denna fråga ställa av en förhoppningsvis snart blivande bilägare. Vilka bensinstationer har billigast bensin? Bör man skaffa kort på statoil eller nåt för att spara mest pengar? Det står en obemannad Preem-mack i närheten där jag bor, är dom billigast?

Är nyfiken! =)
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Här kan du leta efter billiga bensinmackar i din närhet Länk

Min bimmer: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hm... kanske ska ta en enkel sväg på 23.12 mil o tanka? ;)

BMW - Beroende Med Wilja!
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Skaffar du kort på t.ex Statoil eller Shell så kommer du tanka för samma pris som på t.ex närmaste JET förutsatt att du blir guldkund (Statoil 1200l/år)

Det smartaste är ju dock att försöka få den högsta rabatten på den bensinstation som geografiskt ligger bäst till för dig (På väg till jobbet eller nära hemifrån) Ingen idé att åka 10 minuters omväg för att tanka på JET för 25 öre under Statoil/Shells pris. De 25 örena för du ändå igen som återbäring när du använder deras kort.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Det bästa bensinkort jag hört talas om är det man får hos preem när man är medlem i porscheklubben. Tror det var varierande rabatt mellan 30 och 50 öre. Så mitt tips är väl därmed... att du skall köpa en porsche!? xD
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hur fungerar det egentligen med återbäring? Får man ränta på pengarna? Om inte så torde det ju vara mycket mer ekonomiskt fördelaktigt att tanka på Jet eller någon annan lågprismack så att man får minsta möjliga kapitalbindning. Jag tankar alltid på Jet, det ligger bredvid mitt jobb tillsammans med Statoil och Shell så det blir ändå ingen omväg.
Jag tycker att Ok med återbäring ca 3% fungerar bra och leder till ett hyfsat bensinpris. Dessutom bättre ränta än på banken när man sätter in pengar på sitt konto, som man sedan tankar upp.

Mvh
Mikael
Li
90
Lidmalm
Kan bara svara för Statoil eftersom jag själv har det kortet.
Har du Statoilkort Guld (minst 1200 liter/år) så har du 25 öre rabatt/l på bensin och E85 samt 40 öre rabatt/l på diesel.
Du kan välja att rabatten ska dras direkt på fakturan eller välja att få checkar utbetalda när rabatten har kommit upp i minst 100kr. Checkarna kan du sedan betala med på Statoil eller lösa in och få cash tillbaka.
Det bästa kortet är dock Statoil Mastercard som jag har. Du har samma rabatt som ovan skrivet, plus att man får 1% rabatt på allt annat du köper på ställen som tar Mastercard dvs de flesta. T.ex jag som betalade mina däck med det kortet. 14500kr gav mig direkt 145kr i återbäring bara genom att betala med det kortet.
Betalning sker via faktura den sista i månaden efter det att du handlade. Dvs det som köptes idag ska betalas senast den 30 April.

JET och andra obemannade stationer lägger sig alltid exakt 25 öre under på bensin och 40 öre på diesel så genom att tanka med guldkortet på Statoil så blir det samma pris som på de obemannade.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tycke de där rabatterna är ganska meningslösa egentligen. Det låter jättebra att få 25 öre/l i rabatt (är guldkund på statoil) men när man som jag tankar för 3200 kr/mån känns det ganska fjutting med rabatten på ca 70kr som det brukar ligga på.
Li
90
Lidmalm
Förvisso, men bensin ska man ju ändå ha så varför inte gå plus nån tusenlapp om året istället för att inte göra det. Skulle absolut inte tanka nån annanstans än på någon mack som ligger längs sin resväg eller nära hemifrån. En del är ju så korkade att de åker omvägar för att tanka på nån speciell mack som är 25 öre billigare trots att det egentligen inte är så.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kör som Lidmalm med Statoils Mastercard och handlar det mesta med detta = några hundralappar tillbaka varje månad. Har även OK kontantkort som OK registrerat mitt Mastercard på så tankar jag eller använder GDS på OK och betalar med mitt Statoil MC så får jag ingen bonus från Statoil utan istället återbäring på OK.

Som svar till Masten så är det egentligen precis tvärtom rörande kapitalbindning. Använder du Statoilkort så har du 30-60 dagars kredit på hela beloppet du tankar för. Att resonera kring kapitalbindning på bonus/återbäring (60 L x 0,25 = 15 kr) blir du knappast rik på...

___
//Ulf
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Bo i Hässleholm! Här är det priskrig, priset pendlar som f*n men det brukar ligga i snitt 1-1.5 kr under riktpriset.

----
Min bil:
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ibland när det varit bensinkrig i länet eller grannlänet har jag på helgerna eller en fin sommardag tagit bilen 6-7 mil hemifrån för att tanka kanske 0,5-1 kr/l billigare bensin och på det viset fått mig en "gratis" biltur. Mycket trevligt! Bilen måste ju liksom ändå tankas. Gynsamt då med en 100liters tank som i E32 lang! :)

Att locka med bensinrabatter är lite förlegat idag när så gott som alla pumpar tar alla vanliga kort. Lägsta pris direkt vid pumpen är bäst tycker jag, varför inte t.ex tanka på Jetpumpen med ditt Mastercard? Så får du både bästa pris och lite extra poäng på kortet dessutom. Det finns en del kluriga kombinationer av betalkort som kan ge trevliga effekter i slutet, t.ex SAS-kort med koppling till Mastercard som ger SAS-poäng som man kan utnyttja vid resor osv.
Programmer hur fasikens mycket handlar du för att få "några hundralappar" tillbaka varje månad?

FP
Li
90
Lidmalm
Man får inte poäng på konkurrerande bensinstationer, men annars överallt.
Handlar man allt på sitt Mastercard så kan det bli några hundralappar per månad. Själv får jag ca 100-200 kr per månad, så årsavgiften på 150 kr för detta kort är ju betald i Februari.
Hela idén med kortet är ju att man ska välja en bemannad station med diverse service när det ändå är samma pris som på en obemannad Jet.
Sen att bilentusiasterna kanske inte är den största målgruppen är ju en annan sak. Många människor vet inte hur man byter en lampa i sin bil eller var man fyller på kylarvätskan t.ex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.