AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.565

Klonk höger fram ev. bak(?) Vad är det?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
HEj!
Jag är helt nybörjare på bil, har en 320i 2001 E46, 6000mil. Underbar.

Hittade lite trådar här på forumet om klonkande ljud, och det verkar kunna bero på flera saker. Vart skall jag börja? Kan man laga det själv?

Skulle sjussa hem min kollega som frågade vad det var som lät, jag tänkte inte på det, antingen har det låtit ett tag eller så måste det ha kommit nyligen. Trodde först det var plåtspaden i bakluckan som skramlade.

Åkte hem i dag o lyssnade sen mer på ljudet. När jag åker fort på motorvägen så går bilen som ett spjut och ligger statigt utan det minsta missljudet eller vidrationer.

Det låter när jag åker sakta över små ojämnheter som kullersten eller brunnar o skarvar. Lät även knakcande/klonkande nog när jag åkte sakta och rakt ned för en ganska brant backe.

Låter nog bara på höger sida och troligtvis fram.

Vad kan man som nybörjare börja med? Hissa upp bilen o kolla vad i hjulhuset? Inte hissa upp bilen? Spindelled? Styrstag? Fjäding? Gummiprylar? Dyrt? Låta det vara o vänta till servicen om 600-1000mil?

Jag hade samma klonkande. Åkte in till BMW och det var krängningshämmaren som hade hoppat ur sitt fäste. Dom bytte den och sen blev det kanoners igen. Jag fick det gratis eftersom jag hade köpt bilen bara 3 mån innan. Annars kostar det 700 :-.

Bäst är nog att låta dom kolla vad det är på verkstan.
Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!