AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.565

Klonk höger fram ev. bak(?) Vad är det?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
HEj!
Jag är helt nybörjare på bil, har en 320i 2001 E46, 6000mil. Underbar.

Hittade lite trådar här på forumet om klonkande ljud, och det verkar kunna bero på flera saker. Vart skall jag börja? Kan man laga det själv?

Skulle sjussa hem min kollega som frågade vad det var som lät, jag tänkte inte på det, antingen har det låtit ett tag eller så måste det ha kommit nyligen. Trodde först det var plåtspaden i bakluckan som skramlade.

Åkte hem i dag o lyssnade sen mer på ljudet. När jag åker fort på motorvägen så går bilen som ett spjut och ligger statigt utan det minsta missljudet eller vidrationer.

Det låter när jag åker sakta över små ojämnheter som kullersten eller brunnar o skarvar. Lät även knakcande/klonkande nog när jag åkte sakta och rakt ned för en ganska brant backe.

Låter nog bara på höger sida och troligtvis fram.

Vad kan man som nybörjare börja med? Hissa upp bilen o kolla vad i hjulhuset? Inte hissa upp bilen? Spindelled? Styrstag? Fjäding? Gummiprylar? Dyrt? Låta det vara o vänta till servicen om 600-1000mil?

Jag hade samma klonkande. Åkte in till BMW och det var krängningshämmaren som hade hoppat ur sitt fäste. Dom bytte den och sen blev det kanoners igen. Jag fick det gratis eftersom jag hade köpt bilen bara 3 mån innan. Annars kostar det 700 :-.

Bäst är nog att låta dom kolla vad det är på verkstan.
Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Hade samma klonk i somras innan jag bytte till vinterdäck, sedan slutade klonket. Nu när jag stoppat på sommar sulorna så verkar det som klonket har försvunnit, har inte hört nåt... får hålla tummarna. Vad jag försöker säga är att klonket är en miss ifrån BMW, tom nya bilar dvs direkt från fabrik kan ge upphov til klonk-ljud (vad jag har hört) så tro inte du är den första eller den sista för den delen. Om BMW e lite sjyssta kan de kanske ta det på Goodwill om det inte är nån slitagedel dvs.
Na
440
Nattugglan
Min bli är inte ny så godwill vet jag inte i mitt fall om det fungerar..

Bror min har lite kolla på bilar, o han tror det är nån gummibussning eller vad det heter som lossnat, pajjat, då ligger det metall mot metall o ger dessa ljud. Men det e klart det kan bero på vad som helst.

Ska vid tillfälle kika efter o se om jag bli klokare.

Jag får en känsla av att ljudet kommer när bilens tyng ligger på de övriga 3 hjulen o det drabbade hjulet får vara "lite i luften" Så exempelvis kör jag vänster och uppför en backe o kommer samtidigt med höger-däcket över en ojämnhet så klonkar det till höger fram. KLoknar även ibland över alla ojämnheter vid vanlig körning. Nått glapp är det helt klart.

axelsson
jag HAR samma problem! det är spindellederna som är helt slut... Dock inte samma bil men vem vet....

aZ
21
aZiR
325i - 02
Hade liknande "klonk-ljud" på min e46 -02 med 8000 på mätaren.

Det var Krängningshämmarstaget, Knarrstaget eller Stabilisatorstaget (kärt barn har många namn) som var slut på vänster sida. Om du hissar upp bilen och rycker lite i staget känner du om bussningen är slut och det glappar.

Finns en mek-artikel här:
Länk

(Nämnas bör att du bara behöver 1st 16mm blocknyckel + 1 spärrskaft med 16mm sexkantshylsa för att byta. Det är en piece of cake, klarar du lätt själv, bara du har tillgång till en billyft någonstans. Stagen kostar kring 280:-/st)

Lycka till.

ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
som flera sagt. Krängningshämmarstaget är det med 99% säkerhet. Bytte mina fram för några vekor sedan.
kostar ca 250kr styck, byta kan du göra själv om du hissar upp bilen och tar av däcken. Finns ett mecktips här på AP.
Mvh.
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
azir:
hehe lästa ionte din post :D
Na
440
Nattugglan
1000 tack för era svar o denna gör det själv gudie! Perfekt!

Hoppas det räcker med en vanlig domkraft, att man kommer åt. Lite dyrt att hyra en lyft annars, 100kr timmen typ, kanske tar 2 timmar för en nybörjare :-D ...men kanske värt slantarna. Men det gällar att man får ihop delarna, ananars får man övernatta på stället :-D

aZ
21
aZiR
325i - 02
Jooo prova INTE med domkraft! Du måste avlasta dom bärande delarna i framvagnen annars kan det bli en farlig operation. Jag garanterar att det inte tar mer än MAX en timme att byta stagen på båda sidor inkl av/på montering av däck. Det är väl värt investerade pengar att hyra en lift, alt att låta en verkstad skruva dit stagen.

Na
440
Nattugglan
ok, tack igen!!
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Som sagt, ingen domkraft. Du måste nog ha lyft för att inte riskera att förstöra något, eller dig själv :)

Lycka till!
Mvh.
Visa användare
16
Paaz
328i cab -96
Hmm, Går det inte och palla upp hela bilen så alla hjul hänger fritt ? En som inte har till gånge till billyft.. :/

Na
440
Nattugglan
Det var min tanke också, finns ju sådana stöd i stål för ändamålet, hissar upp bilen - stoppar in dessa stöd framtill, så borde det väl räcka? Visst blir det svårare att komma åt när det skall mekas...

...men det e klart att en lyft vore bäst. Jag är bara rädd om man inte får ihop prylarna av någon anledning, så står man där i den hyrda verkstan o inte kan åka därifrån.

P.

aZ
21
aZiR
325i - 02
Så här enkelt är det:
Får du LOSS stabiilisatorstaget... så kommer du att få DIT det nya efteråt.... :)

Går alldeles utmärkt med domkraft på ett framhjul i taget, har bytt på min två ggr.

Vad som händer då man bara lyfter ena hjulet är att krängningshämmaren ligger lite i spänning så när du skruvat lös muttrarna på staget behöver du nånting att bända ned krängningshämmaren med för att plocka lös(sätta tillbaks) staget. Inget komplicerat alls. Har du gjort det en gång tar det ca 15 min per sida.

/ Micke
Na
440
Nattugglan
Föresten, vart köper man Krängningshämmarstag ?! Eller vart köper man delar i huvud taget? Mekonomen?
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Det köper du hos din BMW återförsäljare. Du behöver ungefär 300kr för nytt stag och muttrar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.