AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
933

tappat växlarna på automaten 525 tdsa-92

al
48
aluc
525 tdsa -93
540 iat-95
jag har tappat mina växlar på automaten om jag utgår från driven. Det bara viner o den driver ytterst lite frammåt men om jag så rör gasen det minsta så slutar den driva tvärt . Om jag därimot lägger i 2an o trycker spaken bakot med lite kraft nåra sekunder så lägger den i 1an, kör jag sedan iväg o petar till spaken utan att föra den ur läge 2 i cirka 20km i timmen så hoppar 2an i utan protest men skulle ja göra det för tidigt så viner det bara o man får börja om, när 2an väl är i så ar det bara att föra upp spaken till d o glida vidare men skulle man komma ner i så låg hastighet att 1an skulle gå i så kommer det vinande ljudet o man får börja om med spaken manuellt. Backen fungerar klander fritt o lådan växlar mjukt.
al
48
aluc
525 tdsa -93
540 iat-95
är det någom som kan ha en rimlig förkaring på denna symptomen ska tillägga att inga felkoder är registrerade i styrenheten ????????
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
den växlar när du snuddar vid spaken utan att byta hack. Jag kan tänka mig två saker

antingen är det glapp i växelväljarindikatorn som sitter vid spaken och talar om för styrboxen vilket läge spaken står i. Kontaktbanorna i denna kan bränna av och ge glapp och bortfall av växlar. Denna är lätt att byta själv när man tar bort panelen kring spaken.

Det andra alternativet är att växelväljarvajern mellan spak och låda är lite feljusterad så läget på lådan inte stämmer helt med lägena i växelväljarindikatorn som går till styrboxen

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
det finns ett tredje alternativ och det är frihjulet för 1-2 växlingen som inverterat. Då kan den inte starta på ettan i D utan man måste starta på med spaken på 2an och kan gå till D då bilen fått upp fart. Det vinande ljudet i D talar för detta. Detta är dyrt, lådan måste ner och frihjulet a 3000-4000 kr måste bytas.

molle
al
48
aluc
525 tdsa -93
540 iat-95
Tjenare molle , Jag tror mer på den elektriska biten som du beskriver aä den mekaniska , häromdagen gjorde jag en sträck-körning på 75mil o vid ett snabb-stopp efter halva resan så funkade lådan precis som vanligt . men efter en knapp dags användning stog jag vid ett rödljus i svag uppförsbacke o plötsligt klonkade det till i lådan o det vinande ljudet komm tilbaks,så jag ska testa o byta de andra sakerna du nämde. Har ytterligare en liten fråga , Ska kickdownen fungera även i mycke höga hastigheter, typ 180 blås, eller ska det finnas en gräns när denna koplas bort med hänsyn till motorns redan höga varvtal ,
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Med tanke på bilens nya symptom sen sist skulle jag nog fortfarande inte utesluta ett frihjul. När ett sånt inverterar brukar det just smälla/klonka till och sen viner det och den startar inte på ettan i D. Dock går det att starta på spakäge 2 eller 3 och fortsätta på D när man fått upp farten. Men jag hoppas det visar sig vara bara glappkontakt eller vajern som ska justeras. Vajern kollas från P läget. Lossa justerskruven. Framåt med armen på lådan så långt det går och vajern dras bakåt (utan att vajern böjs!). Dra åt justerskruven med 10 Nm.

När det gäller frågan om kickdown så är det bara ett läge med högre växlingspunkter jämfört med växlingspunkterna vid fullgas utan kickdown (före klicket) resp partiellt gaspådrag.

Klistrar in intervallen för växlingspunkter vid kickdown på 525tds. Tex om man ligger på 5an i 180 och trampar kickdown ska den gå ner till 4an. Så länge man inte ligger över 202 km/h ska 4an gå i.

Uppväxlingspunkter vid kickdown e34 525 tds i E program

1an till 2an - 4330 - 5017 rpm / 50 - 59 km/h
2an till 3an - 4619 - 4999 rpm / 99 - 108 km/h
3an till 4an - 4747 - 5017 rpm / 144 - 153 km/h
4an till 5an - 4700 – 4900 rpm / 210 - 219 km/h

Nerväxlingspunkter vid kickdown e34 525 tds i E program

5an till 4an - 202 - 211 km/h
4an till 3an - 133 - 142 km/h
3an till 2an - 89 - 98 km/h
2an till 1an - 41 - 50 km/h

Varje växling varierar inom ett intervall ovan främst beroende på motorlast (alltså om man tex gör kickdown i nerförsbacke eller uppförsbacke). Vid stor motorlast förskjuts växlingspunkten av EGS styrbox mot den övre delen av resp intervall. Vid liten motorlast förskjuts den mot den nedre delen av resp intervall. Nerväxlingsintervallen ligger precis under uppväxlingsintervallen.

molle

al
48
aluc
525 tdsa -93
540 iat-95
Så du menar att även om frihjulet har inverterat så kunde den fungera normalt under nästan 4-5 mils stads köning? en annan sak jag funderat över är att folk jag pratat med säger att det inte ska gå att lägga i 1an med vxl-spaken . Det går på min ,jag får ett E på vxl indikatorn på instument panelen , normalt vet jag inte om det är men efter att ha räknat växlarna från stillastående på motorvägen med normal aceleration till 120kmh så vet jag att det e 1an jag får i . Du ska ha ett jätte tack molle för att du ställer upp o svarar på mina frågor , har meckat bil hur länge som helst men automater e jag kass på, måste bli bättre......
An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
-----> Molle325, Har du samma kickdowmn info om 530D E39?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
aluc: Jag såg tyvärr inte din powerpost. Har du fått fix på lådan? Om frihjulet, nja det är i så fall om frihjulet skulle ha "inverterat tillbaka" så lådan funkar för att sedan invertera igen men jag skulle ändå ha börjat med att kolla upp elektriska felen först av allt. Hör gärna av dig vad som var felet så vi lär oss nåt.

Den startar på 1an med spaken i läge 2 för att sedan växla till 2an. Det är helt normalt.

Andreas: Det tror jag. Får leta lite i pärmarna.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.