|
|
|
|---|---|
|
Jag är nybliven ägare av en 530d som funkar bra på alla sätt utom ljudet från cd o radion , finns det någon som har ett bra recept hur jag enkelt kan förbättra det utan för stora ingrepp i kupen | |
| Finns många sätt, sök på forumet och du skall finna. Men det absolut enklaste är att byta ut dina högtalare mot bättre. Skall enligt flera på forumet göra stor skillnad! Då blir det heller inga synliga ingrepp på inredningen. Sök på ämnet och du kommer finna det du söker efter. | |
|
Vad har du för radio & förstärkare idag? Professional? Business? Hifi? Hifi DSP? /Andy |
|
| För min del så tyckte jag att det fattades bas så jag kopplade in ett slutsteg med högnivå och basfilter,monterade sedan original nokia baslåda i utrymmet höger bak över batteriet,låter helt ok och tar ingen plats,köpte baslådan via bildelsbasen för en tusenlapp med frakt.Eller har du kanske baslådan originalmonterad men vill ha mer....jag blev nöjd i alla fall! | |
| Jag var till en s.k. ljudexpert som påstod att det var i det närmaste omöjligt att byta högtalare i en E39'a, eftersom det satt förstärkare ihopbyggda med dom.... Lät otroligt i mina öron... | |
|
Ja så är det ju inte riktigt. Däremot finns det i några av alla varianter av originalsystemen flerkanaliga förstärkare som matar de olika registren i dörrarna osv. Någon gång hör man om folk som blivit så förvirrade av allt kablage att de dragit nytt hela vägen men det är en annan femma. Själva högtalarelementen går ju att byta som vilka som, lite knepigt att få in lite större storlekar kanske, man får kolla på både djup och diameter osv. S.k ljudexperten visste kanske inte eller ville inte fördjupa sig i systemet, inget ovanligt. FP |
|
|
Hej, Håller med handlarn, man behöver inte byta till större element i dörrar etc utan det räcker att komplettera med det lägre registret i form av separat subwoofer. Vill man sen ha ett mer väldefinierat ljud så kan man däremot byta dörrelementen till bättre kvalitet i samma storlek. Orginal hatthylleelementen i E39 sedan är riktigt usla dock.... Monacor har ett antal trevliga element som ej kostar skjortan, men ger väldigt bra resultat och lätt går att ersätta orginalen med. /Andy |
|
|
ok , tack för hjälpen gott folk , nu ska bara skaffas bättre grejor sen får ni hjälpa mig igen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.