|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... alltså detta med "drive by wire" ... d v s elektroniska gasspjäll. De flest nya bilar ... även volvo tydligen vad man såg på TV härförleden ... har ju dessa system. Vill inte påstå att man är ngn "överkänslig" typ men om man kör M535/M30 med stålwire till spjället kontra M70 med pot - emlbox - ecmbox - spjällmotor ... så nog fanken "känner man av" en viss fördröjning. Särskilt irriterande är det om motorn är halvkall och boxarna bestämmer litet över effektuttaget. Förstår han fuller väl som skrev i ngn tråd att han ville bygga om till ett vanligt enkelt gasvajer-system till sina spjäll på V12:an. Skall man - bara som exempel - med lamelldiff och gas vända på väg vill man känna att grejorna är med på den absoluta direkten! ... inte känna som att dra en torx sträckbult i toppen kontra en stadig M30 momentbult som sitter "stiff and solid" från början. MVH /// Paap R |
|
Dom flästa nya 1000cc sporthojarna har ju också "drive by wire" och det känns INTE som det blir någon fördröjning på dom, det kan ju vara så att det kan ha hänt en hel del med styrsystemen sedan M70:n utvecklades. Tror nog till och med att ett bra modärnt system med "drive by wire" känns mer snabbare och mer exakt än med en med wire.. |
|
|
Elektroniskt styrt gasspjäll är i stort sett nödvändigt på moderna motorer för att kunna nå emissionskraven. Responskänslan är kraftigt beroende på hur påkostat och väl optimerat systemet är. Ett väldesignat system har knappast en märkbar fördröjning då motorn är varm, medan framförallt de tidiga systemen var sega. E32 har jag inte provat, men responen på min E38 tycker jag är OK men inte i klass med moderna system. Mvh. /Kjell |
|
|
Den fördröjning som märks på vissa bilar, är en av bilfabrikanten önskad dämpning av gaspedalen. Är inga som hellst problem att programmera E-gasen så att den svarar precis på samma sätt som en vire operard dito, men man programerar helt enkelt gasen så att bilen ska kännas lättkörd och för att motverka ryckighet för dom som inte hanterar pedalerna på vant vis. |
|
| Anser också att fördröjningen är en programmeringsfråga. Däremot slitageeländet med gamla spjällmotorer slipper man ju med mekanisk överföring även om en del delikata synkroniseringsproblem kan uppstå även då. Så för oss som håller liv i gammelbilar är de mekaniska varianterna lättare att hantera( och sannolikt billigare)./ Vedbodtrimmarn. | |
| Samma resonemang ang fördröjning av gasresponsen minns jag fördes på insprutning kontra förgasare för många år sedan.Trots den snabbare responsen med förgasre är det nog ytterst få som önskar dem tillbaka, vilket för övrigt är omöjligt med tanke på avgasreningen. Få om ens någon annan familjebilsförare söker så extrema rejsingegenskaper hos sin bil som du Paap. Är nog övertygad om att de knappt vet vad du pratar om. Kanske kan du trimma gaspedalen till mer sportläge? Ser fram emot en detaljerad provkörningsrapport i så fall. / der Limofahrer. | |
| BMW 650 -06 skulle jag tro har elektroniska spjäll.. men sånt jävla svar som det var på gasen i den bilen har jag aldrig varit med om =) Så nog tusan funkar det! | |
|
Och även i E38an känns det som att det blir "öppna spjäll" genast när man trampar pinnen i matten.. Vad jag förstår på din bil Paap, så river den lös vid en fullgas acc på 1an. Så vad är problemet? :) |
|
| Vad var det jag sa. Många förstår nog inte vad du pratar om. Johan S tycks vara en i raden./ Rejsputten. | |
Paap Reeder |
Nu vet jag vad jag menar egentligen: ... DBW ger en del av fördrj typ den s.k "turbofördröjningen" om man kör med överladdning även om turbodröj är kanske 5 ggr längre. Eg. inget att bråka om men eftersom min gamla M70 väl är generation 1 i denna business så är senare modeller säkert mer "direkta" s a s. MVH /// Paap R |
| Tja, visst kommer accelerationen mer och mer med varvet även i min M73, men det beror väl mest på andra saker skulle jag tro? Som sagt, 650:in var helt vild och vred till på bakhjulen bara man nuddade vid gasen. Tror knappast den har någon nackdel av elektroniska spjäll. Vad är det som säger att en spjällmotor inte kan vara lika snabb som foten?? | |
|
Man brukar lägga till en fördröjning både på ramp-up och ramp-down, av diverse anledningar. Några av dessa är: Ökad livslängd på drivlinan. Öka ”komfort-upplevelsen”. Undvika resonans i drivlinan. Avgasreglering. Automatlådan måste hinna med. Finns säkert fler, men det är de jag kommer på nu. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Idag är det säkert billigare att bygga ett sådant system, eftersom elektronik inte är någon märkvärdigt.. bara ett exempel som farthållare blir ju väldigt enkelt, inget mekaniskt extra tillbehör.. m73 tycker jag känns ganska bra iallafall, men har ju aldrig ägt m70.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.