|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag hade bilen avställd i vintras och vid ett tillfälle så hade batteriet dragit ur och kanske blivit skadat p.g.a kylan. Efter det så märkte jag att värmeventilen/ventilarna börjat att "ticka" och att det var svårt att behålla spänningen i batteriet. Eftersom det förmodligen inte är något fel på själva reläerna på ventilerna utan modulen som styr dessa så undrar jag om det kan vara så att när batterispänningen hamnar på en sådan nivå att modulen intar "sleep mode " för att den tror något är galet, men att den sekunden senare går ur "sleep mode" för att spänningen med någon tiondel överstiger "sleep mode" nivån? Det är svårt att förklara vad jag menar (är inte speciellt pedagogisk) men kan det vara så att det inte är nåt fel på ventilerna eller modulen utan att det är vid en specifik batterispänning som systemet får fnatt och börjar att "ticka" för att sedan sluta när spääningen blivit högre eller lägre. Det verkar så på min bil i alla fall. Vad jag försöker tro är att problemet kanske försvinner när man skaffat ett fräscht batteri. Eller vad tror du PaaaaaaaaaaaP? | |
Paap Reeder |
Tyvärr frejd! Jag har nytt batteri och håller den nyladdad med en nyinstallerad ctek som jag monterat enligt Erik W "anvisningar". Lik förbenat så är det min hö v.ventil som tickar och drar ca 1 amp om inte vredet står på max - glömde skiten i går natt !"#¤%& ... och då orkar inte cteken hålla "fulla hus". Dock är det mycket troligt att grundfelet kanske uppsått i modulen p g a ett sunkigt batteri ... ngn jäkla spänningspuls kanske genat över modulen o s v. I vilket fall är det otroligt irriterande. MVH /// Paap R |
| Ok Paap, vad göra då? Byta modul eller ventil- er. Var sitter modulen? Vad är enligt Erik W:s "anvisningar"? | |
Paap Reeder |
... nej Erik bara beskrev sin anslutning med "motorvärmare och laddare i ett paket" s a s. Tror inte å ventilerna för dom har jag alldeles i förrgår bytt utan jag tror på denna jäkla IHKA-modul. Skall man löda om kortet är det ju som att löda om hela TV´n så jag vete fanken om det blir så. Tänkte ta en genväg genom att löda om de närmaste 25 st lödningarna från den ledning som amtar ut jord till hö ventil. Ja ... int´vet´ja´! MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Min modul sitter framför värmepaketet på insidan av karossen men i läge alldeles ovanför sprängkåpan. MVH /// Paap R |
|
Hej Har kollat efter krypströmmar men amperemätaren visade noll mellan minuspolen på batteriet och minuskabeln. Har bara hört att det tickar nån gång, långt ifrån varje gång man stänger av bilen och låser. Hur är det med din bil Paap, hörs det varje gång? MVH Sven |
|
Paap Reeder |
... min tickar varje gång på hö vventil och slickar i sig 920 mA. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Min plan 19:6 p 3 ang v.ventilerna: Sliter ut dennna jävla IHKA- modul igen och löder om det närmaste stiften till var och en av de 4 kontakterna. Tänker att det måste börja glappa först och främst i dessa och inte i ngn jäkla lödpin i ett värmechip. MVH /// Paap R |
|
Ok Paap. Hör av dig om hur det gick. Mina ventiler tickar inte längre, hur konstigt är inte det? MBH Sven |
|
|
Jag tippar på att det är någon komponent i modulen som gett upp. Har du sökt igenom forumen på Länk eller Länk? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
stma |
Va? Har Du kopplat upp den på dator? Jag har märkt att kör Du BMW-scan så hittar du sånt du inte visste och helt riktigt, kör Du "det andra", så är det ok enl. presentation, men inte på allvarliga fel. Jag har märkt att ligger ett fel kvar i tex larmmodulen, funkar inte vissa grejor som att den stänger solluckan när man håller ned fjärren osv. Funkar efter modulering. Spänningen är A-O för allt. /S |
|
Jag såg att det finns tyskar som haft samma problem och löst det med en ny IHKA-modul: Länk Förmodligen är det någon komponent som gett upp, orkar man kan man säkert felsöka och hitta vilken det är. Paap, har du lyckats köra diagnos på IHKA-modulen? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Nej Erik! Grejorna har legat i låda ett tag. Skall kanske putsa fram dom igen. Men å andra sidan har jag färska papper på en fördjupad DIS och där sägs det inget om någe problems med värmetjofräset. BAH !!"#¤ ... att jag missade modulen på ebay med 15 sek. Hade jag skött mig hade jag fått den för 5 euro + frakt 9 euro. ... men å andra sidan kanske man klarat sig från ngn fortkörarbot istället ... så det jämnar ju ut sig s a s. Med en billig modul och kraftig bot ... kommer man ju ändå inte att ha någe behov av ngn moduljäkel. MVH /// Paap R |
|
Hej Tar upp problematiken kring värmeventilerna igen. Efter att jag bytte batteri för ca 2 månader sen så har det funkat klanderfritt, till nu. Helt plötsligt så hörde jag att det tickade från bilen och mycket riktigt så var det värmeventilen till vänster (från förarsidan sett) som låg på. Drog bort kontakten och tänkte att jag i alla fall inte behöver någon värme på sommaren. Kom ganska snart på att värmen är på fullt när det är strömlöst. Funderade lite på varför det är så idiotiskt kopplat så det kan dra ur ström, då jag kom på att det måste ha att göra med parkeringventilationen. Varför annars ska det finnas spänning till en modul när bilen står still och inte används? Frågan är nu om man kan koppla bort parkeringventilationsfunktionen mjukvarumässigt med en omprogrammering eller hårdvarumässigt genom att knipsa en kabel för funktionen i sig är helt värdelös och används aldrig. Vad tror ni? MVH Sven |
|
|
Hej Glömde nämna att batteriet drar ur trots att vänster värmevred står på max. MVH Sven |
|
Paap Reeder |
... om nyckeln är av och du har vä vred på max värme och om du då duttar med den 3-poliga kontakten uppe på värmeventilerna ... tickar dom då?? De gjorde nämligen mina. En gång satt jag i bilen med avstängd och släckt bil och fyllde i serviceboken ... HasseKasse var med och satte servicestämplarna med höger framtass ... och jag satt och mediterade i största allmänhet under kanske 10 min. Vad hände då ... ?? Plötsligt började spjällen att ställa in sig under kanske 20 sek tid. Det hände 2 ggr med den gamla modulen under dessa 10 min. Kom att tänka "Seven O Nine" i Startrac ... ni vet hon som kör Warpfart mellen snygga killar o kosmos iförd en helkroppsstrumpa och när hon kommer in på sitt rum i Voyager så ställer sängen in sig och kylskåpet öppnas o s v. Tänk vom man skulle bli utslängd hemma och skulle behöva sova en natt i V12:an? ... den kanske startar ibland, blinkar med larmet, blåser litet varmluft på tårna, värmer upp sätet o s v litet ad hoc. Vet du vad din BMW gör när du sover? ... du upptäcker bara resultatet ... No battery! MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
"De gjorde nämligen mina" ... skall stå "det gjorde INTE mina". MVH /// Paap R (... blev så tagen av tanken på Seven O Nine så jag skrev fel) |
|
Ska prova dutta som du säger, problemet är att felet är intermittent (tror jag det heter) alltså det händer bara ibland. Är nog säkrast att åtgärda symptomet med ett relä som du gjorde. Om jag fattat det rätt så har du tagit + från tändspolen som "signal" till reläet? Tack för tipsen. MVH Sven |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.