|
|
|
|---|---|
|
Hej Min lilla lampa för airbagen har börjat lysa...hur får jag släckt den? Jag har kollat säkringarna i handskfacket..hela. Kollat om bältessträckaren krånglar...nix. Hur i helvete får jag släckt fanskapet!!!! Nån som vet eller har ett tips eller två? (ursäkta språket) Frasse | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Först läser man av felkoden så man vet vad det är för fel, sedan släcker man felkoden/Lampan med diagnosprogram eller speciellt avsedd återställare. ///MVH Hasso Länk |
| Verkstaden har släckt min lampa för airbag men den lyser efter ett tag igen. Någon sa att det finns någon slags sensor i golvet som gör detta. Kan det finnas sanning i det? | |
|
Visst finns det. I varje stol sitter en bältessträckare som tillhör airbagssystemet, och till dessa hör ett kablage med skarvkopplingar under stolarna. Dessa brukar ge felmeddelande pga glappkontakt när stolarna körts fram och åter under några år. Det finns en repsats som alla BMW-verkstäder känner till och kan fixa. FP |
|
|
Tjenare! Detta åtgärdas av att antingen byta sensormatta(sittbelastningssensor) i passagerar stolen, eller att byta en sladd och en kontakt till airbagmattan som sitter under stolen (stol måste demonteras). Brukar oftast vara något av dessa två som spökar. Finns ingen direkt rep. sats för detta, men hör med din närmaste BMW verkstad så kan dom kolla felkoderna så vet du i vilket av dessa som felet sitter. Så kan de säkerligen fixa hem delarna till det som behövs göras. De kan säkerligen skriva ut en beskrivning på hur man gör detta med om de är på bra humör. |
|
|
Sensormattan är möjlig felorsak men går oftast inte tillbaka efter fel, däremot om felindikeringen går att släcka så ligger felet troligen i kablaget enligt ovan. Enklast är ju att läsa av felminnet så får man svaret direkt. Repsats finns, består av kablage, skarvmaterial och skyddslang samt instruktion osv. Jag har sett bilderna på delarna och läst instruktionen för reparationen så det kan ju inte vara påhittat tycker man. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Reparation av bältessträckarkablage till E39 med inköpt repsats från BMW. Artikelnummer E39/E38 före 09/98 61 12 6 908 852 efter 09/98 61 12 6 908 850 Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Förutom Bältessträckarkablaget så finns det en sensormatta i passagerarstolen för aktivering av airbagen på passagerasidan om kan ge bekymmer. Den kan man fixa på annat vi om man vill. Länk Så var vissa skrönor klarlagda. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för alla tipsen...nu ska jag börja rota lite ... Ni är ju bara för jäkla goa allihopa som kommer med tips!!! Ha en trevlig dag på er Frasse |
|
|
I mitt fall så var det en kontakt i ratten som glappade och tände airbag-lampan |
|
| Har precis bytt min sensormatta i passagerarstolen och det gick på 2900 kr exkl. moms. Kändes lite onödigt då stolen sällan används, men det är ohållbart att hela tiden hålla på och släcka felkoder. | |
|
Hej igen...nu är det löst. Det var glapp vid bältessträckaren på förarsidan....egentligen en skitsak men fruktansvärt irriterande. Need4 Speed i Malmö fixade det på 2 röda och dessutom gratis!!!! Det kallar jag en bra och seiös firma. All heder åt dom Frasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.