|
|
|
|---|---|
mr_camitz |
hej, har ett problem som ja inte hittat svar på rörande tidigare diskussioner om detta ämne, när jag har tagit ut min instrumentenhet så ser jag bara 4 plastkryss som ska vridas för att ta bort "överkåpan" frn underenheten. enligt guiden ska det ju finnas 5 plastkryss som ska vridas, och visst finns det ett femte plastkryss på min oxå, men den är dold av en stor svart box där jag pluggar in mina kablar. verkar vara en annan modell av denna instrumentenhet, finns det nåt sätt jag kan komma åt detta femte plastkryss? nån som har en liknande instrumentenhet? det ser ut som att den går att flytta i sidled, denna svarta påbyggnadsbox, men jag vet ju inte hur.. tacksam för svar |
mr_camitz |
allt löste sig :) det är tydligen en utbyggnad av instrumentklustret på e39 modeller innan 96-98, boxen/lådan bakom klustret som är avtagbart innehåller data om mil m.m. så man enkelt kan byta kluster utan att behöva koda om. mycket fiffigt menmen nog om det har nu fått tillbaka alla pixlar! allt lyser som när bilen var ny, kan verkligen varmt rekommendera att man gör den där guiden för att få tillbaka pixlarna, det jag gjorde annorlunda var kanske att jag verkligen lät den oranga brickan duschas i oxidclean sprayen, allt täcktes av den, sen tork o sen installera tillbaka den i panelen! hurra hurra :) |
|
Hur torkade du dem? Enbart luft eller? *BAWORAK* |
|
|
Låter ju riktigt bra det, då måste jag nästan testa det. Har en hel del pixlar som fallit bort och det stör mig otroligt mycket. Hur lång tid tog det ungefär? Så jag vet hur mycket tid jag måste planera in för att fixa det.. :) //Andreas BMW 528iA Touring -99 |
|
mr_camitz |
bara lät den lufttorka i typ 20 minuter sen satte ja tillbaka den det tog inte alls lång tid, demontera klustret frn instrumentpanelen kanske tog högst 5 minuter, lossa framkåpan från bakkåpan av klustret tog nog mest tid, jag hade lite svårt att förstå konstruktionen, men ja läste alla guider som finns här på nätet och fick till det tillslut. nu när jag vet hur man gör skulle ja nog klara det på 5minuter, sen duscha oranga plattan i kanske 5-10 minuter i olika omgångar, sen tippade jag klustret fram o tillbaka för att allt oxidclean skulle rinna av och täcka allt av plattan. observera att jag bara använde oxidclean, inga andra sprayer, typ contact protect lr dylikt, bara oxidclean duger gott! sen låta lufttorka (bara lät den stå) i 20 minuter så allt som allt tar nog drygt en halvtimma/45min. det är faktiskt lättare än man tror. rekommenderar att man läser och begrundar sig med dessa guider då instrumentklustrena kan se olika ut på olika modeller: Länk Länk Länk den tredje här är ett forum på tyska, men bilderna är hjälpfulla (inlägget frn rumpel666) mitt kluster såg ut exakt som det på andra länken frn cardomain lycka till hörrni, det är verkligen värt mödan, resultatet blir som nytt! |
mr_camitz |
observera att man i e39 inte direkt kan ta ut klustret som man kan på e38, man måste ta bort ramen som har halvljus/dimljus m.m., o för att göra det måste man dra bort trälisterna så man kommer åt skruvarna bakom. men allt det finns dokumenterat i den tredje länken (ovan) från ett tyskt forum (inlägget frn rumpel666). |
|
mr_camitz: Fungerar enheten klockrent fortfarande? Har precis inhandlat en e-39 -00 som behöver åtgärdas. Tack på förhand! |
|
Scheckheft |
Hej Som jag skrivit i många andra trådar: spraya inte, eller följ någon av dessa anvisningar i länkarna ovan. Metoderna åtgärdar inte själva problemet med bortfallet. I värsta fall leder dessa till totalhaveri. Det finns ett antal företag i framförallt Tyskland som åtgärdar problemet. Jag rekomenderar denna kille: Länk Men som sagt finns det fler företag. Sök på forumt, det finns ett flertal trådar. Mvh Scheckheft |
|
Scheckhefts länk: Informationen i citatet nedan var nytt för mig. Dyrare än Guido et al, men om fler BMW - Niederlassungen erbjuder reparation slipper man demontera och sända iväg delarna och kan kombinera det med minisemester utan att behöva köra ned till Ruhrområdet (Guido) alternativt Hannover (tachopix). "Und zwar kann man in einigen Niederlassungen das MID für ca. EUR 160,- reparieren lassen. Das ist schon mit Ein-/Ausbau!" Mvh Mikael |
|
mr_camitz |
jonkens: nej, bortfallet kom tillbaka, inte lika mycket men. jag var nere i tyskland i hamburg under sommaren och en kille där nere reparerade den åt mig, nu funkar den klockrent. Länk betalade bara 150 euro kan fullt ut rekommendera honom, mycket professionellt utfört och garanti på jobbet! mvh /allan |
|
mr_camitz: Du åkte dit med bilen och han demonterade och reparerade medan du väntade? Mvh Mikael |
|
mr_camitz |
jepp, väntade i en skön fåtölj med en varm kopp kaffe i handen :) tog kanske 45min ungefär. han var mycket professionell, jag såg hur han plockade loss visarna från mätartavlan, använde lödkolv m.m. kunde knappast bli bättre! mvh /allan |
|
mr_camitz: Tack för tipset. Stället ligger mycket bra till om jag ska hälsa på vänner. Skulle problem uppstå får du gärna meddela det. Det tycks för övrigt som om det finns fler reparatörer nu än tidigare. Mvh Mikael |
|
|
Tack för alla svar. Det låter som att detta får bero tills nästa sommar då man kan ta en sväng ner till Tyskland. |
|
|
Hejsan! Ingen som vet om det finns liknande företag "personer" i sverige som reparerar? Någon som vet exakt hur de gör eller har en beskrivning? Skulle vara intressant att läsa lite om det! Några tips på sidor angående pixelreparation "the real way". MVH Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.