|
|
|
|---|---|
|
Det är så att jag skall hämta hem en avregistrerad bil från schweiz som har tyska papper. Är det någon som har en kompis i södra tyskland (så nära gränsen som möjligt) som kan ordna gula skyltar mot en slant? Bilen är importerad från tyskland till Schweiz förra året men köparen hann hitta en annan bil med rätt utrustning som han ville ha, så denna bil har stått oregistrerad i ett garage. Bilen har alltså aldrig varit registrerad i schweiz. Detta är absolut seriöst, killen är en sann bmw-entusiast. //Roger BmwCS #5251 | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
varför gör du det inte själv på plats därnere, när du hämtar den? mvh Johan |
| Den schweiziske säljaren kanske kan hjälpa dig även med detta? | |
|
Johan (Autopower), eftersom man måste vara skriven i Tyskland?, eller? //Roger BmwCS #5251 |
|
| Se där ja! Där sket det sig =) | |
nope, det behöver du inte vara för varken röda eller gula skyltar. hur skulle då alla svenskar få dit dessa skyltar? men jag tror inte du får ihop det ändå, för jag tror inte du kan få exportskyltar på ett klippt brief. fast ta det med en nypa salt, någon som verkligen vet det kanske kan svara? Jag tror det enklaste är att ta den på en lastbil hem, då slipper du allt strul, föutom eventuellt strul vid schweiziska gränsen. mvh Johan |
|
Svenskarna får gula skyltar med hjälp av t.ex säljaren, röda skyltar kan man få men ej med oreggad samt obesiktad bil. Briefet är ej klippt. Jag tror att jag har löst problemet, en schweizisk firma transporterar bilen över gränsen till tyskland, sedan får jag kontakta någons kompis som är bosatt i tyskland och som löser gula skyltar åt mig. Tack för info //Roger BmwCS #5251 |
|
|
Nu när Johan säger det så.... Jag hade en kund i min jobbebil (taxi) som tidigare hade varit mindre seriös importör. Han berättade att han alltid tog hem bilar på gula skyltar. Han åkte till nån stor "bilmarknad" som var på helgen utanför Berlin. Där kunde man köpa gula skyltar direkt på plats utan något som helst krav på att man visade att man var tysk. rodge: Är du säker på att man måste ha tysk adress för gul skylt? Lycka till i alla fall! PS. Jag är fortfarande nyfiken på hur du tänkt lösa försäkringsfrågan när bilen kommer till Sverige (som jag undrade i andra tråden). DS. |
|
|
Man behöver ingen tysk adress för att hämta ut gula skyltar ! Det finns en affär i Flensburg där alla danskar köper sin gula skyltar på väg ner efter en bil de vill köpa. Bara att sätta på skylten på helgen och åka hem. När man sedan som dansk kommer till danska gränsen, sätter man dit en dansk reg skylt (handlar skylt etc.) och kör hem bilen. Därefter väntar man snällt på fakturan från skattemyndigheten om hur många hundra tusen man ska betala i skatt/avgift :( BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Aha, vad jag förstått så är de gula skyltarna från början till för tyskarna för att flytta en obesiktad bil inom landet, men om detta fungerar så är allt frid och fröjd. Är det någon som kan namnge att ställe där jag kan hämta en gul skylt? traum: det går att få trafikförsäkring i förväg utan registrering av t.ex folksam. //Roger BmwCS #5251 |
|
|
Sorry menade oreggad bil //Roger BmwCS #5251 |
|
fast det går alldeles utmärkt att skaffa rödskylt till en obesiktigad bil också, det är bara att besiktiga den samtidigt som du hämtar röda skyltar. det har jag gjort ett par gånger. vet dock inte om den måste bli godkänd för att du ska få ut skyltarna, för mig gick bilarna igenom "ohne Mängel" varje gång..... mvh Johan |
|
Det här är det ända stället jag känner till:Länk. Ligger precis vid gränsen mellan DK och Tyskland (jylland). BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Tack för all hjälp //Roger BmwCS #5251 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.