|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
kicken |
hade nankang på förra bimmern, (316i compact)..och dom har jag nyss bultat dit på 320dn 225.45.17..elller dyl. ..men dom har nog rullat ca. 2000 mil på compacten..och det är mycket kvar , runt 4mm, ..så jag kan säga att jag har bara gott att säga om dessa gummin:-) ..ska bli kul att jämföra mot dom nya däcken/fälgarna som ska på när vägarna blivit "sandfria"..kumho "ecsta" samma dim...men dock på exlusivare fälgar dock, ..ha en glad påsk! |
|
seb_540: Tror att du kommer att vara nöjd med NS-2 däcken. Att hjulet slog på balanseringsmaskinen var snarare fälgens fel & inte däckets. Det syns inte på fälgen att den kan vara något skev & känns inte heller när man kör, men det syns i balanseringmaskinen när hjulet roterar med hög fart. Det har en "gummigubbe" sagt till mig. Har kört med Nankang NS-2 bak sen i mitten av mars i år & greppet i vått som torrt är kanon, dränerar bra & greppar föredömligt vid hård inbromsning också. Däcket ser bra ut, håller länge & har ett överkomligt pris. Vad mer kan man begära? Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Hmmm, har ju brittiska däck fram, Millennium Directional Länk Länk i 255/35-18. Det kanske är dom som har det bättre greppet & som kompenserar för brister hos Nankang NS-2. Skämt å sido, båda däcken är prisvärda & kanon :-) Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
Transocean |
""""Det sägs i däcktester att man får vad man betalar för.Många låg pris däck fungerar säkert jätte bra när det är torrt och fint väder men sämre när dem ska reda ut en undanmanöver eller vid väta. Senaste AMS tog upp friktionsdäck = åretrunt däck och dem rekomenderar en sommardäckslag efter det testet."""" Man får vad man betalar för gäller väl även för (Europeiska) däcktester. Kanske var inte Nankang beredd att betala tillräckligt mycket för en "high score"? Juha |
|
Transocean: Jag är helt 100 på att visa däckfabrikanter pröjsar stora summor till testteamen för att deras däck ska komma bra till i testresultaten eller snarare vinna (tex Michelin). Dom är säkert lika angelägna om att pröjsa för att ett bra däck till vettigt pris, som Nankang NS-2, ska smutskastas i tester för att avskräcka folk från att köpa dom till sin egen fördel. Rätta mig om jag har fel, men det förekommer nog bra mycket fuffens inom däckbranschen. Ett typexempel är ju Gislaved Nordfrost som ett tag vann, flera år i sträck, Teknikens Värld:s test av vinterdäck. Man såg i listan över dubbutstick i mm i ett av testen, att Gislaved Nordfrost hade längre dubbar på däcken än dom andra, detta för att garantera vinst. För hade Gislaved inte haft dom långa dubbarna så hade Nokian vunnit för det var bättre förutom just på is & kom 2:a. Det är många år sen nu från det testet men moralen har nog knappast förbättrats sen dess hos varken test-teamen eller vissa däckfabrikanter. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
kicken |
så sant som det är skrivet! , jag tror inte däcksfabrikanterna är seriösare än någon annan , (och inte f-n) ska man tro att man rullar omkring i någon slags "helgongloria" om man köpt svindyra gummin!! , nåpp! ett fordon oavsett slag och typ: blir icke bättre änn sin förare, synes tydligt inom F1 där det är hårfina marginaler, ..så kör på !!! naankang år nåt vi får lära oss att leva med i detta skatteparadis m.v.h kicken |
Vantage |
Sticker in med en fråga här i tråden. Har försök få ett hum ang Maxxis däcket i en egen tråd här på forumet. Har testat däcket själv 1 år på min ena kärra och nu behöver jag byta på min andra bil. Haas: såg att du visste lite om märket ifråga. Tycker hittills att de däck jag har av Maxxis ( 215/45-17" ) funkat kanon. Behöver nya 225/45-17" till min andra kärra och funderar på just Maxxis. Har GoodYears F1:or på nu som funkat sådär, men vibrera mer och mer nu med mindre än 3mm kvar och efter körda 4000 mil typ. Har hört att flera haft problem med GoodYears sulor med vibbar och punkteringar. Söker flera som testat Maxxis och kan säga sin ärliga mening om detta märke. Priset är det ju inget fel på iaf. Tycker själv att det helt klart tål att jämnföras med GoodYears F1 även om Maxxis har lite sämre grepp på våt vägbana. Däremot uppfattar jag Maxxis som betydligt slitstarkare än GoodYears däck. Vantage |
| Tror nog mer på att omdömet livsfarligt i detyska testerna än att omdömet snygga av roughrider bör vara vägledande vid däcksvalet. Varför köpa tysk premiumbil om man inte ens har råd med schyssta puckar till den?/ Snålheten bedrar visheten. | |
|
Visheten har inte med kostnaden att göra, det har att göra med kunskapen, insikten & handlandet därefter. Att jag köpte Nankang & Millennium däck hade faktiskt med budgeten vid köpläget att göra, men det innebar inte att jag gjorde avkall på visheten. Var till 90% säker på att dessa däck dög utmärkt för normalkörning & lite tuffare körning med goda säkerhets marginaler. Dom resterande 10% kunde jag lämna åt slumpen pga av ett konkurrenskraftigt bra pris. Nankang ägs enligt uppgift av Yokohama som därmed också har ett finger med i både utveckling och produktion. Maxxis ägs av Hankook. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| Jag har krängt på Nankang NSII på min premiumbil 528i-86 ;-) och tycker att dom fungerar helt tillfredställande. Förutom luftläckage som nog beror på att mina RS 061:or läcker...... | |
| I mitten av förra sommaren bytte jag däck bak på m3an och visste att jag bara skulle köra sommaren ut med dessa så köpte då nankang ns-II på org 17", hade dunlop sp 9000 innan och kan säga att det blev väldigt stor skillnad.. bilen kändes som en orm bak med nankang däcken och fästet var inte alls bra.. | |
|
Håller med Ringwing. Har kört 2 bilar med Nankang NSII på, och det går riktigt vingligt. Dessutom är ett tex 255 brett däck, lika smal/brett som ett 245 av annat märke. Men dom håller ganska många mil, och går relativt tyst. |
|
|
Däckhandlare brukar använda just de försäljningsargument som "the roughrider" använder i sina inlägg när de försöker haussa lågbudgetdäck. Och detta av den enkla anledningen att saknas vettiga argument att välja ett däck som abbonerar på jumboplats :-) Om det verkligen förekommer mutning vid däcktester där de som mutar bäst per automatik blir testvinnare känns aningen långsökt med tanke på den mängd oberoende däcktester som görs globalt. Borde inte i så fall Yokohama (eller vilka som nu äger fabriken) ha intresset av att muta upp Nankang till en tätposition? Bara en tanke... För min del är bromssträcka, hanterbarhet samt vattenplaningsförmåga (pga Sveriges urusla vägnät...) de viktigaste köpargumenten för ett däck och därför faller lågbudgetdäcken per automatik bort eftersom de aldrig klarar av att leverera detta i samma skal. |
|
|
slingrig??? Min 528:a gick då stabilt i 180km\h, men det är förstås ett mycket potent chassie på den jämfört med en M3:a. Nä skämt åsido så har jag icke märkt några slingrande tendenser med NSII i "höga farter". 180+........men exempelvis en M bil är nog mer krävande på däcken. Våtegenskaperna tycker jag är fullt ok. Testade en pallnit i spöregn så att min åldriga ABS fick gå för högtryck, och jag tycker då att det var bra bett i KanPanga NeverStop II. mvh// Jocke |
|
| Roughriders kunskaper och insikter tycks inte omfatta tyska däckstester, undrar vilka andra tester som omfattas?/ När snålheten bedrar visheten. | |
|
För många år sedan blev jag rekommenderat av en gummihandlare att köpa lågprisdäck av idag bortglömt märke. Gummihandlaren var i släkten och hade ej för avsikt att luras. Efter några hundra mil kunde man konstatera att dessa däck förstörde de flesta av bilens egenskaper och det bara var att köpa nya däck igen. Därefter kommer aldrig annat än märkesdäck på mina bilar. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Mats: Släkten är värst... |
|
kicken |
toomas pahv: låt oss alla vanliga däckskonsumenter och mig (konsumerar däck för en större summa/år) ta del av dina speciella kunskaper i tester av just marknaden för personbilar.. och motivera gärna varför man ska köpa ett däck som är mycket dyrare ? ..kanske misstar jag mig , men nog används dom flesta autopowerläsares bilar för normalt bruk /körning...typ "slentrianvardag" till/från jobbet ..dagis..o.s.v .. mats: att man varit bmw ägare i 27år säger en hel del :-) ..men tänk på att även däcken följer utvecklingen:-) kristoffer_L: att helt såga "the ruoghriders".s teori är tufft, (dom som bestämmer priserna på virket från skogen (hela sverige) ryms i en vanlig taxi :-) m.v.h kicken |
|
Kicken, I och för sig har förmodligen lågprisdäcken blivit betydligt bättre än förr så skillnaden är nog mindre mot "märkesdäck". Men som många andra redan har sagt; Varför riskera en bra bils egenskaper med dåliga däck? **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
kicken |
mats: jo det ligger mycket i det :-) ...sedan kan väl även tänkas att vissa partier/sändningar av dessa däck är dålig kvalitet?? ..men jag har kanske haft tur med och fått av de bättre slaget? ..för min vardagskörning funkar det änsålänge :-) m.v.h kicken |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.