AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
20.991

Nankang däck, nöjd eller missnöjd?

Sida 1 av 3
se
661
seb_540
328i M F30
Det finns några äldre trådar där dessa budgetdäck diskuteras, ganska mycket positivt uppfattar jag det som. Nån mer än jag som är sugen på att testa dessa däck? Fler med erfarenhet av dessa däck som har nått att säga?
Transocean
Jag köpte Nankang vinterdäck till Saaben, fint grepp, alla dubbar kvar efter en vinter, dränerar effektivt. Bullriga. Tror att det blir aktuellt med Nankang sommardäck när nuvarande sommarsulorna på BMW:n är slut.

Juha
Har Nankang på M3an fungerar mkt bra tycker ja.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Satt Nankang på 530'n när jag köpte den. Skitdäck är ett snällt betyg..... Omöjliga att balansera (fälgarna kontrollerade och OK) samt taskigt fäste vid fuktigt väglag.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det finns Nankang o Nankang...
En bekant hade Nankang XR611 15" o det var rent skit.
Jag har Nankang NS-2 17" o dom är kanon! Bra grep även vid frost!

BMW - Beroende Med Wilja!
Körde nankang ns2 hela förra sommaren, inga problem, förän i höstas. Fick vibrationer efter några hundra mil, med de däcken vet ännu inte om de försvann med balansering eller ej. Men grepp var aldrig några problem. Hoppas jag bara tappade någon vikt i höstas. Återkommer om ca en vecka med resultat. Kan iaf hittills rekomendera dem
Att kränga på budgetdäck av typen Nankang på en bil som BMW är som att matcha en Armanikostym med ett par tofflor från ICA Maxi :-)

Ta inte illa upp men jag anser att en BMW förtjänar ett bättre öde och däck är den enda kontakten du har med asfalten, på en högprestanda vagn som 540 skulle jag aldrig pruta på en sådan säkerhetsdetalj som däck men det är ju jag det...

Hade en 116i 6vxl som lånebil härom veckan som var skodd med Nankangs dubbdäck och de kändes fruktansvärt bullriga samt instabila i motorvägsfart. Kändes obehagliga att köra med. Har kört en hel del 1-serie tidigare och vet hur den skall kännas med "rätt" däck.

Innan din lokala däcksäljare lurar på dig en omgång Nankang så kolla priset på premiumdäck hos www.dackonline.se.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Kan bara instämma med Kristoffer_L. BMW förtjänar bättre däck. I Teknikens Värld testade man NanKang Ns för nåot år sedan och det var i stort sett uselt på det mesta. Dessutom hade det 11 m längre bromsträcka på blött väglag från 100-0 km/h än det däck som var bäst. Ett annat sätt att se det; när bilen med de däck som hade bäst bromsförmåga stod still så kom bilen med Nankang-däck farande förbi i styvt 50 km/h.

11 meter motsvarar ungefär ett följe med dagisbarn. Kanske kan få en att fundera.

B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Det mest intressanta vid köp av däck är väl grepp / bromssträcka? Själv kör jag med Toyo proxes på min 540 och har svårt att tänka mig att budgetdäck skulle vara lika bra.
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Det satt nankang däck på min M5 när jag köpte den och det ända jag ser som possitivt i det är att kopplingen inte var slutkörd. Det var inte lamellen som slira....det var bakdäcken. Själv kör jag endast på Michelin numer.
F1 bilarna får bara köra på Michelin, det är ju iof ett dumt reglemente.

///Martin
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
MMM: F1 kör enbart på Bridgestone.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
rob_t_j72: Jag litar nog mer på riktiga tester än på kunders bedömning av ett däck eftersom det lätt påverkas likt ett dissonansreducerat köpbeteende. Hur många som betygsätter tror du har testat däcken till bristningsgränsen??

Kan ni tyska så har ni en bra sammanfattning av olika tyska tidningars tester här: Länk

se
661
seb_540
328i M F30
Hm, såg att dackonline hade bra pris på nokian nry - ca 500kr st dyrare än nankang ns-2, billigare än toyo. Kanske är ett säkrare kort, även om det nog ändå lutar åt att jag lägger på ns2 bak för att testa... väntar med framdäcken.
se
661
seb_540
328i M F30
I övrigt håller jag förstås med i princip, klart det är trevligast med riktigt bra däck. Men prisskillnaden i mina dimensioner mellan tex nankang ns2 och michelin ps2 är 220% - klart man funderar om det verkligen speglas i prestandaskillnad i en iofs motorstark, men likväl familjekombi.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hade Nankang-däck på min 530iA - 93. Jag märkte inte av några problem med dem under min ägo.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag hade Nankang på min Passat TDI för 2 somrar sedan... minns inte vad de hette. 195/55-15. Körde slut på framdäcken på ca 3000 mil. Helt värdelöst på blöt väg, planade så fort det regnade och om man försökte bromsa så... ja... man fick tänka som om det var vinterväglag om det var vått på vägen. SÅÅÅÅ värdelösa. Nu kör jag med Antyre 225/40-18 och är efter 200 mil ganska nöjd. De bullrar lika mycket som vinterdäcken dock... :( Har inte fått tillfälle att testa när det har regnat än dock...
Billiga var de iaf! Knappt en tusing per däck.. =)

// Erik
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Har Nankang NS-2 bak i dim 285/30-18. Är helnöjd med dom. Tysta & snygga. Läste om däcket på deras webbsida först före köp & fick ett bra intryck. Högteknologiska & moderna prestandadäck. Prisskillnaden hos dackonline är över 600kr/st till näst billigaste. Så valet var enkelt.

Betyg: Länk

Min bimmer: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur kan Maxxis-däck stå sig då?
Dom är ju ett bra märke inom cross/enduro iaf! men de säger ju som sagt inget om bildäcken...klassas ju som budget.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det sägs i däcktester att man får vad man betalar för.Många låg pris däck fungerar säkert jätte bra när det är torrt och fint väder men sämre när dem ska reda ut en undanmanöver eller vid väta.

Senaste AMS tog upp friktionsdäck = åretrunt däck och dem rekomenderar en sommardäckslag efter det testet.

Mpower
se
661
seb_540
328i M F30
OK, nu har jag iaf satt på 265-35-18 nankang bak, väntar med framdäcken. De kunde balanseras utan problem till 0-0 på båda däcken med små vikter (typ 25gram), dock tyckte jag det såg ut som om de inte var helt runda när de snurrade på balanseringsmaskinen... hoppas att de bara måste sitta till sig litet i formen, men vi får väl se. Tyvärr har jag fått en time-out på mitt körkort, så jag får väl rapportera vad frun tycker om dem här framöver :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.