|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med vibrationer i ratten på min 330i-01 när jag bromsar lätt. Man kan även känna en viss pulserande verkan i bromspedalen. Hur vet jag om det är bromsarna fram eller bak? Skulle man kunna testa detta genom att bromsa lätt med handbromsen? Är byte av bromsskivor det första man ska göra? Kan man göra det utan att byta till nya klossar? Det har även pratats om här på forumet att det kan vara bärarmsbussningarna som spökar, är det värt att byta dessa innan man ger sig på bromsarna? Tacksam för tips Mvh Henrik | |
|
Det låter lite som att du har problem med både bromsskivorna fram samt de numera berömda länkarmarna. Jag hade liknande problem och på min var båda länkarmarna helt slut. Efter länkarmsbyte så finns endast små vibrationer kvar, då från skeva bromsskivor troligen alt. kärvande ok eller dyl. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Jag fick byta skivor både på min 01:a och 03:a vid 8.000 mil just pga av att de slagit sig. ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau |
|
|
Vibrationer i ratten när man bromsar brukar oftast vara skeva broms skivor fram. Är det bakskivorna så vibrerar bakvagnen |
|
|
Patrik_N: Om det nu är länkarmarna som är slut borde inte herr besiktningsman påpekat det då bilen nyligen är besiktigad. Mvh Henrik |
|
| Om du inte bytt skivor tidigare kan det vara dags för nya. Mina byttes vid 8000 mil någonstans... | |
|
Henke_79_: Prova att hissa upp bilen och "ryck o slit" i "bumerangen". Min var riktigt slapp i gummibussningen i bakkant. Efter demontering konstaterades att spindellederna var lösa och glappa även dom. Vad besiktningsgubben ser och inte ser vågar jag inte svara på... Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
| Eftersom du har vibrationer i ratten vid inbromsning, så borde det tyda på skeva skivor fram, men detkan även vara länkarmar som orsakar det. Vibrationer i pedalen brukar indikera skeva bakskivor, så antingen har du skeva skivor x4, eller några halvrisiga länkarmar. Tror jag iaf. (beskyller ölen och t9 på mobilen för alla ev. Stavfel) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.