AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
805

"Brumm" i automatlådan

su
3
suf
320d -04
Hej!

Jag har köpt en 320d -04 med automatlåda (steptronic). Bilen har från början haft "brumm" (vibration) i växellådan vid lägre farter när lockup-funktionen går in. Den auktoriserade firman som jag köpt den hos har haft den inne två gånger på garanti. Först gången programerade man om lådan, "brummet" minskade men försvan inte. Andra gången har man inte kommit fram till annat, än att BMW-centralt säger att det är ett "skönhetsfel" och att det inte ska vara något fel på lådan. Har svårt för att acceptera detta, då jag haft flera bilar (av annat fabrikat) med automatlåda, men aldrig stött på detta fenomen. Där måste ju vara ett fel när det låter/vibrerar! Är ledsen över att min fina (och relativt dyra) BMW inte kan bli av med detta "skönhetsfel". Har någon tips om hur/vad eller vem som kunde avhjälpa detta?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ingen expert på GM lådor (här 390R) men vet att 390R haft problem med lockupen, eftersom friktionen i lockupkopplingen är för låg (-> vibrationer o brumm). På 3 liters motorerna var det garantiågärd att byta konverter eller justera programvaran så lockupen greppar hårdare i låg fart. det har varit en del problem med GM lådorna.

molle
su
3
suf
320d -04
Trevligt med respons på mitt problem. Justering av programvaran är tydligen utförd, men finns det någon som har tips om en firma som kan hjälpa mig vidare, eftersom BMW anser det är OK att jag ska köra runt med en bil som är behäftat med ett fel, även om man kallar det för ett "skönhetsfel". Det är fortfarande ett fel. Felet uppträder flera gånger dagligen när vi kör med bilen. Är tacksam för flera tips!

suf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.