AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.428

328i Chiptrim och besiktning!

Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Hej,

Jag ska ny-besiktiga bilen nu på onsdag efter jag importerat min chiptrimmade 328 coupé.

I briefet står det att bilen chip trimmats 1998.

Jag har läst lite här och där angående detta, och det ända lösningen är att ta bort chiptrimmet och lägga till ett orginalt chip och kontakta generalagenten.

Tror ni att jag kan "lura" besiktningsmännen genom att säga att jag lämnat in bilen hos en BMW-verkstad och bytt ut chippet till ett orginalt? Men då behöves ett stämplat papper från BMW's generalagent?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hapsuno: Nej, jag tror inte du kan "lura" någon på det viset.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Ok Jesperado.
Jag tror jag ska köpa en ny styrenhet som kostar 1500-2500kr i skroten.

Är det en "Insprutning Styrenhet" eller en "Tändning Styrenhet" ?

Spelar det någon roll om jag monterar in en BOSH istället för SIEMENS eller tvärtom?

Finns det någon som möjligtvis har ett orginalt chipp till styrenheten som jag kan låna eller få köpa till/under besiktningen?

Jätte tacksam för svar!
problemet är juh inte att det sitter ett chip i din bil.

problemet är väl att det står i ditt briefe att den är chippad.

dvs jag tror iaf att du måste få papper på att chippet är bort monterat, tror inte dom nöjjer sig med att du byter det till org?.

men jag kanske har fel.. men hur ska dom kunna se skillnaden på ett org och ett trimchip?.. firman kan juh ha mappat om org chippet tex.

/mvh jocke
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Jokko: Jo, har tänkt på det.

I briefet står det "M.Chip-Tuning Hu.S Elektronik*". Stämplat 1998.01.23 av TÜV i Rendsburg.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Hittade deras hemsida tillslut: Länk

Verkar vara en bra chip..
Någon som vill köpa det? ;)
varför sälja det.. egentligen..

kanske kan du hitta nån inte så långt ifrån dig.. så kan du låna den människans box bara över dagen, tar juh 30sec att byta med en bmw när den sitter under huven.

/mvh jocke
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Körde bilen igår, och kom aldrig upp mer än 6500 Varv.

Jag trot att chippet är borttaget.

Är det bara att åka till bmw, eller vilken auktoriserad bilverkstad som helst och få intyg att den är återställd till orginal?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Eller så kan det ju helt enkelt vara så chippet inte har höjt varvstoppet.

Prata med BMW Sverige. De kan säkert svara på dina frågor.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Jag besiktigade bilen chippad i briefet.
Gick igenom besiktningen utan anmärkningar heller.

-------> Dem sa att en ny lag gäller nu, och att chippning vid reg.besiktning är godkänt. <---------

Hoppas någon inte behöver gå igenom det jag gjorde,. Det var ganska jobbigt när man fick höra att det skulle kosta mig 15 000kr för styrenheten, intyget, kontroll osv.

Hade riktigt tur i sista sekunden kan jag säga.

Aja, tack för allt!
/Hapsuno
Stämmer helt!

Är ändringen inskriven i den utländska reg.handlingen skall de anses att den utländska "besiktningsmyndigheten" tagit ställning till om ändringen är godtagbar (bromsar buller etc)

G.M
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag uppfattade det som att bilen blivit registreringsbesiktad och blivit underkänd på en otillåten ändring? Jag läste "ny-besiktiga" som att det var en efterkontroll det handlade om.

En ändring som godkänts och fått en godkännandestämpel i det utländska registreringsbeviset är godkänd även i Sverige förutsatt att det är import från Eu-land. Men har det i ett tidigare skede krävts ett återställande och intyg om detta kvarstår kravet.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.