AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.164

bilkvot/år privatperson

__
260
__MiCkE__
750iA -89
Finns det någon sådann bestämmelse hur många bilar per år man
får äga som privatperson innan det klassas som företagsverksamget el.
liknande? Har hört att det skall vara 5, 7 el. likn.

Någon som har någon sida där man kan läsa om detta och vad som gäller?

MVH
Micke
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Man får väl äga hur många som helst? Är väl om man köper och säljer väldigt många bilar det kan knasa?
__
260
__MiCkE__
750iA -89
jo, felformulering av mig.. menade hur många gånger man kan
"byta" bil per år, dvs. köper en bil, säljer den, köper en ny osv ..

MVH
Micke
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det finns ingen gräns längre, som de 6 bilförsäljningar /år som tidigare gällde. Nu kan du bli granskad efter ett par bilar, och måste då kunna bevisa att du inte har tjänat pengar på det. Jag råkade ut för det förra året, och klarade mig undan med blotta förskräckelsen tack vara att jag hade sparat varenda kvitto. Sök på forumet så hittar du min berättelse....

mvh Johan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Otroligt!

Vadå "inte tjäna pengar på bilförsäljning"?

Låter som om "storebror" börjat komma ännu närmare i sitt "absurda" kontrollbehov..
Så kontentan är att om man har som ett litet "biintresse" av att kunna tjäna en slant(allt är relativt) på sin försäljning, så kommer en "röd varningsflagga" på skattekontorens datorer här i svedala redan efter "ett par bilar"?

Har ännu inte läst Johans berättelse ska jag väl förtydliga..

Mvh Janne.
Det är väl inget konstigt om skattemyndigheten intresserar sig för all försäljning där någon går med vinst, speciellt bilar som är såpass enkelt att kontrollera.
Är det inte så att all vinst är beskattningsbar och därmed ska redovisas som "sidoinkomst" eller nåt sånt? Nu är jag ute på hal is, detta är inte mitt område, men så som jag förstått det så måste man väl kunna "visa" att man inte gått med vinst om man inte har redovisat något till Skatteverket?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jupp, de tar alla möjligheter. men som vanligt, skatteverket silar mygg (= bilintresserade som byter bil för ofta pga sitt intresse) och sväljer kameler (= svarthandlare med dopnamn "BMW" och oreggade kontantkort)....

Sorgligt är bara förnamnet.

mvh Johan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,det "konstiga" isf är väl att det endast krävs försäljning av två bilar(som det verkar) förrän man får "besök" av skattemyndigheten,det är väl ingen konst att få ett litet "överskott" med en försäljning av en bil för låt säga 4000kr,byter "ett par stötdämpare",kanske besiktigar vagnen och säljer den för mer än det dubbla och tjänar en slant på det ,kan man tycka.

Men det är kanske är summor betydligt därutöver som drar till sig intresset..Kanske räknas som "kaffepengar" i detta exempel som jag skriver :)

Mvh Janne.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
precis, det tror jag med .. dom intresserar nog inte sig för massa
småfjant som att sälja lite E30 or och Golf 2or mm..
men börjar man handla med större belopp kanske man ska vara försiktig..
Det är egentligen inte så konstigt att kontrollen skärps, bilförsäljning med vinst är ju jämte "loppis" en av gråzonerna i skatteinsamlandet. All vinst genom försäljning överallt annars ska ju beskattas, finns väl inget uttalat undantag för bilaffärer heller, så när det börjar säljas en himla massa bilar med misstänkt vinst så är det klart att staten blir intresserad...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Sett på en bakruta "Född fri skattad till döds"

Mvh/Micke
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Nej det finns ingen gräns på antal, däremot finns det en gräns på 80000 om jag inte mins fel när det gäller vinst på att sälja saker i allmänhet.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
80000/år ? det är ju en acceptabel summa isåfall , eller det beror på vem vi talar om kanske men för mig rätt acceptabel ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.