AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
924

Försäkringar 328 coupé!!!!!!!!!!!

Tom66
Undrar bara vad nu pröjsar för era 328 or
själv har jag en 328 årsm 97 CarGuardlarm,märkta rutor,immobilizer,dock importerad,jag pröjsar 4300 helår,helförsäkring
tycker det låter rätt normalt eller ???
fick dock tjatat till mig detta efter många samtal,,,,

Tom
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Låter som en bra premie, själva har jag 5000/år på if.... Vilket bolag har du?
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Det hela beror på var man bor, hur gammal man är och hur mycket bonus man har. Jag pröjsar 14000.-/år och bor i Malmö...

who dares wins...
Tom66
Jag har länsförsäkringar verkar som dom ligger lägst
men kanske börjar på en låg premie som smyghöjs för varje år pga,, bla bla bla .
Försäkringsbolagen skyller på ökade kostnader odyl och att premien skall stå i relation till vilken risk man utgör,och att ju äldre man är och mer skadefria år skall man få bättre premier,men konstigt nog blir jag äldre och äldre och mer och mer skadefria år ändå höjer dom premien ordentligt år för år verkar vara en rätt konstig ideologi???
Dom säger ju emot sig själva ,

Tom
Ha
152
Hasse
BMW 320 Cab -10
Tom - Jag har också LF och dom gör på samma vis för mig, senaste 2 åren har dom höjt premien med 1300:- resp 1700:-. Så dom ligger högt på listan över företeelser jag inte gillar - utsugare!!!!!

/H
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Länsförsäkringar verkar ha en taktik att ge billig försäkring som sen höjs direkt efter första året.
Ganska rejält dessutom om man ser det procentuellt.

Fick faktiskt helförsäkring för 6500 helår första
året sen höjde dom till 8000 direkt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
IF kör med exakt samma taktik. Dom är oftast billigast första gången man ska försäkra hos dom sen kommer en chockhöjning år 2. Dom tror kanske att det inte finns folk som bryr sig?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alla bolag höjer varje år, dom tjänar inga pengar på finasiella instrument längre och då rakar premierna i topp. I jämförelse med europa har vi inte ens halva försäkringskostnaderna på våran bilar ens efter höjningen...
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Asken: Jag tror att det har med endel andra faktorer att göra. Jag tror inte att försäkringsbolagen håller nere priserna för att vara snälla (jämnfört med utlänska företag).

Jag tycker inte att en höjning är orrimlig men jag tycker att bla IF har lite konstiga metoder för att locka kunder. Som i mittfall erbjöd IF en premie som var ca 2500kr lägre än något annat företag. Bara för att nästa år vara 500kr dyrare. Att dom höjer premierna är inte så konstig egentligen men jag tycker att hela försäkringssystemet med premier och klass indelning borde göras om.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Acey: De faktiska kostnaderna har rakat i höjden i kombination med noll intjäning på finansiella intrument. Se gärna www.tff.se och lite länkar därifrån tex www.sff.a.se eller forsakringsforbundet.com Där branschstatistik visas.
Exempel LF. De beräknar premien på klassning av bilen, bostadsort. Saker som dina körkortsår, flera försäkringar, garage mm ger sedan rabatt på premien. IF/ BMW dial kan jag hålla med om kan ha lockpremie. Har själv råkat ut för deras sk intropris.
Jag menar på att självriskerna skulle vara mycket högre för riskobjekt. Det skulle nog sålla en hel del FB som drabbar alla oss seriösa försäkringstagare i form av högre premier från år till år!
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Asken: Ja det finns ju både en fram och baksida. Håller med om att en högre premie kanske skulle skrämma vissa från att begå FB. Men det är ju inte så roligt att behöva betala en SKYHÖG självrisk när det väl händer något. Ibland begår även "vanliga" personer som kanske normalt inte skulle göra det för att dom helt enkelt gör en förlustaffär (dvs självrisken är högre än skadan). Det är lätt för många att slänga på lite extra saker som blev stulna vid tex ett bilinbrott för att kunna tjäna igen självrisken och det kanske blir värre om man höjer den.

Jo jag är medveten om faktorerna som spelar in när dom sätter en premie men faktorerna är ändå missvisande. Tag tex den försäkringsgruppen jag står klassad i. 22år, Centrala GBG, alla försäkrings hos folksam. 4 år inga skador. Ändå har premien sen jag var 18 inte gått ner utan tvärt om. Jag hade velat ha en mer rättvis premie eftersom jag personligen har varit en vinst kund för dom (40.000 på 4 år kanske).

Jag tycker att man istället att man ska ha ett visst antal chanser efter första skadan går premien upp en bra bil är man sedan skadefri visst antal år går premien ner lite för varje år igen. 2 skador ännu högre premie 3 skador så försäkrar man inte objektet längre. Kanske inte en ultimat lösning särskilt om man drabbas själv av tex fälg tjuvar eller vad som. Tanken med försäkringsbolagen är ju att om vi går ihop och betalar varandras skador eller läggar pengar i en pott så blir det billigare i längden. Men eftersom bilarna blir dyrare och dyrare kanske det inte funkar längre..
Det är ju helt OK att premierna stiger år för år,men det är ju lite sjukt när dom stiger mer än vad bonusökningen sänker den.
Det är bara att göra som jag,var otrogen mot dina bolag,kolla 1mån innan förfallodag bland alla bolag och ta det billigaste,el påtala den lägsta premien för ditt bolag(dom kan bli VÄÄLDIGT medgörliga ifall du är en lågriskkund).
Betalar nu 5´ helår halv+mer(vilt+skadegörelse)läns,värmland.
Är jag så dum att jag susar av vägen så får jag skylla mig själv och ta den smällen då,därav ingen vagnskada(kört snart 11 år skadefritt,grymt hårt ibland men välavvägt).
Henrik
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
iosf E46, men 4200 kr/året. 328Ci, 32 år.Uppsala
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Jag har min 328i -95 ställd på min far. 3100/helår och helförsäkring.
Folksam bilförs. Boende ett par mil utanför Karlskrona.

/Fidde
bulldog11
Själv betalar jag 11000 helförsäkring hos Folksam, tycker det är väldig mycke pengar för en 320 Coupe 94.
Jag bor i Stockholm.
Torsson
Prova att kolla på Länk
visserligen finns inte alla försäkringsbolag med. Men du får kanske lite hum om vad det kostar.
fo
242
foo
328iC '96
Tjena!

Helförsäkring:
BMW 328 kuppe 14000:-
Porsche Boxter 5600:-

Mammas Ford Focus 4500:-

...man blir gråtfärdig...

/foo
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fan vad trist.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.