|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
kicken |
nytt är alltså att en bil med x-enon belysning original skall ha strålkastarspolning...(kanske nåt att tänka på för alla som tänker byta front) ..har idag eftermonterat detta på en stylad 530-bimmer med enkla medel...så nu är 2.an "släckt".. |
|
Det har väl alltid varit ett krav. De och nivåreglering. Eller är jag helt ute och cyklar? 328: [Avställd] Länk 318: Länk /Jonsson |
|
|
Finns det några bilar som har typats utan automatisk höjdreglering (t ex E32), men rengöringen tror jag varit krav hela tiden. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Instämmer med Jonsson. | |
|
Läs detta inlägg: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
kicken |
måste tydligen förklara ytterligare?.. ett fordon som haft x-enon original..konverterats med en helt ny "annan typ av front" så är det ny LAG från februari,, att det ska vara spolning..(ni måste inse att att det det inte finns STORA HÅL förborrade för sånt ens i en frontspoiler för 5000) :-) |
|
Men vad är det som är nytt? Har man xenon MÅSTE man sedan länge ha spolning på dessa, oavsett om man byter stötfångare eller ej. Har du någon länk till ”lagen”? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
kicken |
d.v.s att t.e.x om nån bara byter lyktor på sin bil till x-enon och spolning saknas/inte funkar så är det en 2.a.. tänk också på att DENNA TRÅD var ett tips bara :-) ha det gott! |
|
Eftersom det är lag på att det skall finnas strålkastarrengöring på bilar med xenonljus, så tycker jag det är självklart att det även måste finnas om du byter front. Jag menar att lagen kan ju inte upphavas bara för att fronten byts ut, även innan februari. Rätta mig om jag har fel. BMW CS #5206 |
|
kicken |
erik W : nej icke nån länk...men det var tydligen nått nytt från februari i år när en god vän besiktigade nyligen? jag har ingen aning, tänke bara att jag skrev nått vettigt?.. |
| Något nytt i detta finns som sagt inte. Lagen har funnits länge oavsett vilken front man har på bilen. | |
|
Omotiverad lag verkar det som. Nivåreglering kan jag förstå, automatisk nivåreglering och spolning borde inte vara lag. Man får inte mer optiska 'stick' från en skitig xenonlykta än en halogen. Värmeeffekten med is o dyligt avhjälps heller inte med spolning. Vad är egentligen orsaken till lagen? |
|
|
Bilar som levererats i Europautförande utan strålkastarrengörare behöver INTE få det eftermonterat (gäller Audi 100/A6/S6 C4, Audi A8 D2 och för oss BMWvänner 7serie E38 94-96, dessa bilar hade rengörning som tillval) Stephan |
|
|
Jag har originalxenon på min e46, och dom 3 ggr jag besiktigat bilen, har dom aldrig kollat strålkastarspolningen. Det kan ju tänkas att dom börjat med det nu. Dimmljus kollades heller aldrig förr, men förra gången fick jag nedslag på e39:an. BMW CS #5206 |
|
| Vad fick du fick nedslag då Christer? Var nivån för hög? | |
|
Ena dimljuset stod för högt. BMW CS #5206 |
|
kicken |
hej igen, som sagt har jag ingen aning men , besiktningstjänstemannen hade påtalat att det var nått nytt från februari i år?? :-) m.v.h |
|
En del förändringar har gjorts i kontrollbesiktningsprogrammet från och med den femte Mars i år. Inga förändringar av betydelse har gjorts när det gäller bilar med Xenonstrålkastare. Som påpekats tidigare har kraven med strålkastarrengörare samt automatisk nivåreglering "alltid" gällt. Skillnaden är att det i kontrollplanen nu finns infört anmärkningar på när något av dessa system "saknar möjlighet att fungera". Man gör alltså ingen direkt funktionskontroll, men upptäcks spontant en brist som ömöjliggör funktion ska detta anmärkas på... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Gäller detta med spolning på alla årsmodeller? Läst något om att bilar före -98 kan vara skonade, men inte förstått om det stämmer riktigt. | |
|
Lagändring från 3/96, bilar innan dess behöver inte ha det om de hade xenon från fabrik. Hab auch keine Scheinwerferreinigungsanlage und hab damals mal BMW angefragt, weil ich nicht genau wusste, ob da Xenon nachgerüstet wurde. "Sehr geehrter Herr ..., vielen Dank für Ihre Anfrage. Seit März 1996 ist bei Fahrzeugen, die mit Xenonlicht ausgerüstet sind, der Verbau der Scheibenreinigungsanlage gesetzlich vorgeschrieben. Fahrzeuge die vor März 1996 produziert wurden sind nach den zu diesem Zeitpunkt der Produktion gültigen Zulassungsbestimmungen produziert worden und somit zulassungskonform. Es freut uns, wenn Ihnen unser Antwort weiterhilft. Wir wünschen Ihnen weiterhin gute Fahrt mit Ihrem BMW. Mit freundlichen Grüßen BMW Kundenbetreuung Harald Loidl " Gruß Frågan kom upp på tyska 7er forumets E38 del i och med att så många E38 94-96 saknar spolning. Om man med detta kan eftermontera xenon men skippa spolning på en bil producerad innan 3/96 vet jag inte. Kan tänka mig att de E38 som inte har det kan behöva visa utrustningslistan för okunninga men nitiska besiktningspersoner. Exempel på en E38 utan spolning men med xenon; Fahrzeugangaben Art Wert Fahrgestellnummer WBAGF51030DG01873 Typ-Code GF51 Typ 740I (EUR) E-Baureihe E38 () Baureihe 7 Bauart LIM Lenkung LL Türen 4 Motor M60/2 Hubraum 4.00 Leistung 210 Antrieb HECK Getriebe MECH Farbe ORIENTBLAU METALLIC (317) Polsterung STANDARDLEDER/SCHWARZ (N6SW) Prod.-Datum 1995-12-20 Sonderausstattung Code Benennung (Schnittstelle) Benennung (ETK) S292A LM RAEDER/KREUZSPEICHENSTYLING BMW LM Rad Kreuzspeiche 29 S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Entfall Modellschriftzug S352A DOPPELVERGLASUNG Isolierdoppelverglasung S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Schiebehebedach elektrisch S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Fussmatten Velours S428A WARNDREIECK Warndreieck und Verbandstasche S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Sitzheizung Fahrer/Beifahrer S522A XENON-LICHT Xenon-Licht S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional S629A AUTOTELEFON MIT KARTENLESER VORN Autotelefon D-Netz mit Kartenleser vorne S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL HiFi System Professional DSP L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG Länderausf. Deutschland/Österreich S803A ENTFALL 3. BREMSLEUCHTE Entfall dritte Bremsleuchte Kod S500A saknas som synes. |
|
| Okej tack så mycket Stephan! Blir att borra ett par hål i den nya fronten för att vara på den säkra sidan då^^ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.