AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
922

Byta bromsbelägg bak!

ag
66
aggepanken
218dA xDrive Gran Tourer -20
Det började gnissla från vänster bakdäck å när jag kollade så är metallen som skall trycka belägget mot skivan nästan helt mot skivan, såg inget belägg alls?! På andra sidan är det mycket kvar.. konstigt?

Men iaf, tänkte byta båda bak i helgen, och då är min fråga.. Är det svårt att byta bromsbelägg på en e30? Hur lång tid tar det om jag bara hissar upp bakvagnen utomhus?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag antar det var på kolvsidan belägget var slut? Tyder på att oket inte "flyter" som det ska, du måste renovera glidanordningen. Finns renoveringssats att köpa på BMW för någon hundring eller två.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan det inte räcka med att bara motionera upp oket lite, genom att trycka ut kolven med pedalen och in med nån tång några gånger så kanske det går lite lättare.

Mvh Johan
ag
66
aggepanken
Vilken är kolvsidan? Detta var på "utsidan" av skivan, vet inte om det alltid är det samma som kolvsidan?

Vad menar du med "flyter"?

Har hört att det är dumt att trycka på pedalen med oket bortmonterat från skivan?.. fel?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Oket flyter i glidpinnarna, det är därför det heter flytande bromsok.

Feltänkt av mig, det behöver inte vara kolvsidan som slits ner först om det glidpinnarna kärvar. Kolvsidan är den sida som kolven sitter på, dvs insidan.

Det går utmärkt att pressa kolven med pedalen, men se bara till att den inte ploppar ut!

Det räcker nog inte med att enbart motionera oket, isåfall hade båda beläggen varit lika slitna!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ag
66
aggepanken
Hur vet man att man inte trycker så att den ploppar ut?..
De
163
Devva
520i -89 E34
Lägg en träbit motsvarande tjocklek av skiva + en sida belägg i oket som kolven kan gå emot, slipper du vara orolig. Finns bra beskrivning i Haynes böcker om renovering av bromsok. Viktigt är helt enkelt att kolven ej går längre ut än den inre tätningsringen.

//Devva
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Här finns en liten guide: Länk

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det troligaste är att dina glidok inte glider så bra, vilket du blivit tipsad om, men det kan också vara rostiga skivor.

Hur ser din skiva ut på den sida där det är som mest slitet?

Jag bytte beläggen bak på en E39 och efter ett par hundra mil så öppnade jag upp bromsarna för att inspektera så allt var ok igen. Jag såg då att beläggen på ena sidan skivan var så gott som slut medan den andra var bra. Visade sig att skivan var rostangripen på insidan, vilket gjorde att belägget slets ner väldigt fort. Något som inte syntes så bra.

Så här såg skivan ut på insidan vid demontering, Länk

Med nya skivor så är problemet med onormalt slitage på ena sidan borta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.