|
|
|
|---|---|
Transocean |
Påskferien blir i Garmisch Partenkirchen. Jag tar färjan från Oslo till Fredrikshavn, sen blir det raka vägen till Garmisch via Hamburg, Munchen. Eftersom tiden är knapp tänkte jag hålla rätt så bra tempo d v s försöker att snitta 170-180 km/h. Vad kan jag förvänta mig för en förbrukning? I Sverige/Norge drar han bara runt litern i 130-140 km/h men på autobahn måste det väl gå åt lite mer eller hur? Juha |
| Öhhh?!?! Ja, vad tror du själv? | |
|
1.2, 1.3 l/mil nåt åt det hållet skulle jag gissa att snittet blir. Du får gärna redovisa resultatet. |
|
|
Ska du snitta 170-180 på den resan kommer det nog gå åt lite mer. Det är inte just i de hög hastigheterna som det går åt soppa utan då du ska tillbaka till dem efter en bromsning eller så. Men ska du snitta det du vill bör du ligga i 230-250 så ofta du bara kan. Det är riktigt svårt att få en snitthastighet som är så hög som 170-180. Jag har haft snitt på 153km/h en gång från Rostock till Rijeka, men då kan jag lova dig att jag under de 5,5 timmar det tog att ta sig igenom Tyskland låg jag runt 230kmh i stort sätt hela vägen utom vid tankning och dyl. Men det var en underbar sommarnatt med fina sommardäck och nästan ingen trafik. Lycka till och återkom gärna med resultatet. *BAWORAK* |
|
|
Rätt skoj en gång när vi låg och brände på autobahn i e39an och vi insåg att vi inte hade så långt att åka på tanken... Enligt färddatorn då...Vi låg i 200 och gick ner till 100km/h och färddatorn började ge rätt många kilometer till godo på tanken:) |
|
|
Bara snitta 170-180 är en bedrift även i Tyskland. Personligen har jag inte gjort de i den snittfarten, och jag tror att enda sättet att klara det är att köra på natten och där det inte är vägbyggen(vilket det är överallt i princip). |
|
|
Tror som Svante att om du ska hålla ett så pass högt snitt så kräver det plattan i mattan så fort tillfälle ges och då kommer dropparna att försvinna illa kvickt. Som någon sa så är det inte att ligga i jämn hög fart som ökar förbrukningen så fruktansvärt utan alla accelerationer upp till denna hastighet och det lär bli en del gas-broms-gas osv även om det beror mycket på vägval och tidpunkt på dygnet. ___ //Ulf |
|
| Personligen blev jag lätt chockad över hur lite vår fullpackade 540 touring drog på autbahn i somras, jag körde rejält fort med många hårda inbromsningar och följande fullgasaccelerationer. Svårt att säga snitthastighet, men spannet låg väl mellan 130-240, kanske oftast kring 160-190, men ibland blir det ju köer. Hamnade på runt 1.35 l/mil, och med tanke på att den drar över litern när man puttrar runt på svensk landsväg så tycker jag det märks att bilarna är gjorda för autobahn. | |
|
Hej Grabbar! Dags att ni inser dieselns fördelar vad det gäller bränsleförbrukning, hade en snittförbrukning för nga år se’n under de första 95 milen på, om jag minns rätt, 0,67-0,68 (har slängt lappen, men definitivt under 0,7 verklig förbrukning enligt pumpen, men felvisningen på km-mätaren är förstås okänd). Detta gällde en 530d -00 sedan, snittfart 139 km/h under 95 mil (30 mil Sverige, 16 – 17 mil Dk (bron – Rödeby) resten Tyskland , betänk Puttgarden – Lybeck). Har haft ”hög” snittfart i södra Tyskland i slutet på -90-talet, men att i dag komma upp i 180km/h i snitt under en ”längre sträcka” kräver nog både sin man/kvinna och bil + rätt vägsträcka och tidpunkt. Se’n är det ju en fråga om hur lång sträcka vi talar om, men vid 100 mil eller mer kommer dieseln verkligen till sin rätt pga färre tankstopp (det gör F-n så mycket mer än man tror på snittfarten med ett extra tankstopp ……………) ;-)) Mvh/Saij |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.