|
|
|
|---|---|
|
Elhissarna,centrallåset,innerbelysning,ballaur. Säkringarna har jag kollat och dom är hela. Är det någon som vet var felet kan vara? Det kommer 5,4v till elhiss reläerna... Bilen är en 850i-91 | |
|
för mig låter det som ett jordfel |
|
|
Allmänt om elfel på 850 iA: Det verkar som det är dags att byta alla kontakter allt kablage och alla relä efter 16 år!!! Jag jagar ständigt elfel i alla ändar och förvånansvärt ofta kan de repareras genom att dra ut säkringen och göra ren den, samt detsamma med alla kontakter som ingår i kretsen. Problemet är att hitta rätt krets...är det någon som har elscheman till fordonet??? Som asken och andra säger - det viktigste är att man har batterier som är på topp. Ctek-laddaren är bra! |
|
|
Jodå, jag har kompletta elscheman -91 t.o.m. -95 , EML tilläggsschema för årsmod. -91 och DML_EML för årsmod. -92. Varje schema är större än 10Mb ( utom tilläggsschman ), har klickbara länkar och visar komponentplacering. |
|
| Många av felen kan man faktisk härleda till fukt och oxidation. Jag vet ett par 850 som spenderar hela sitt år i varmgarage och de har förvånansvärt lite elfel i jämförelse med min t ex som står i plus 2 vintertid. Ett par torrbollar blir nästa köp för mig i veckan. En för kupen och en för bagaget. En annan sak är att nedanför framrutan sitter styrboxar och kall-lödningarna i dessa är ett vanligt fel enligt dr per då fukt kan tränga in från rutan. Jag har klarat mig dock. Att spraya kontakter och säkringar med elektronikrengöring är inte heller fel, notera att 5-56 enbart skadar elen dock. Mvh asken | |
netz |
El schemat finns för intresserade på Länk netz |
|
Sten och netz - tack för länkarna om elscheman (427 sidor!) Går ut för att köpa toner.... |
|
|
Hade samma fel på min 840, har du kollat säkringarna bak, vid batteriet på vänster sida, en 5v säkring om jag inte minns fel. |
|
|
Nu är det lagat. det var glapp i säkringsdosan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.