AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
726

Dålig motorgång på en 3,0S -72? HJÄLP!

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hej.

Jag har haft en BMW 3,0S -72 sen i höstas. Jag har donat lite när jag haft tid och bara slöpillat lite. Men nu är det så att jag har sålt min bruksbil och köpt en motorcykel. Och jag har nu kommit på att jag bör nog ha fart på 3,0:an också.

Den är slö och långsam upp i varv, upp till cirka 3000-3500rpm, då vaknar den.
Den startar alltid rätt lätt.

Jag har bytt:
*Tändkablar
*fördelarlock
*rotor
*brytare
*kondensator
*tändstift
*bränslefilter
*luftfiltren
Jag har kollat att den får bensin riktigt, inga som helst problem.
Jag har rivit förgasarna och kollat munstycken, flottörnivå och allt jag kan komma på. Rengjort allt...
Den får ström till båda elventilerna (tomgångsventiler?).

Jag blev då lite orolig och gjorde ett kompprov. Och kompet ligger mellan 12,9kg och 13,1kg. Högt och jämnt. Bör inte vara nåt problem där.
Och bilen har inte heller gammal bensin eller nåt sånt fel.

Vad kan det vara???

MVH Morgan.

Paap Reeder
.. härliga minnen. Har säkert 40 Kmil i byxorna med 3,0 SA-73.

Dom båda solex:arna måste synkas ihop med flödesmätare. Spec känsligt vid dellast. Vid mer öppna spjäll är den inte så kräsen.

Sedan är den kräsen med "vor- und spätverstellung" av tändningen. Den dubbla vakuumdosan för tändförställningen måste funka åt båda hållen s a s.

Se även upp med glappet i spjällaxlarna ty börjar den dra tjuvluft där är det nästan omöjligt att få den att gå bra.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... he, he såg att du bodde i Falun och är 26 år nu.
När du körde trehjuling i Falun susade jag förbi på väg 70 mot Älvdalen i en polarismetallic 3,0SA.

MVH /// Paap R
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Släng solexarna så långt du kan å köp två nya weber 36/36,du får en ny bil garanterat! Passar rakt av på org insuget.Farsan bytte på sin å skillnaden var enorm,Bilen blev väldigt lättstartad,jämn å fin gång,svarar direkt på gaspådrag med ett härligare insugsljud och som bonus fick han mera krut i motorn eftersom webrarna är större.Bränsleförbrukningen sjönk dessutom en aning.kostade iof en sisodär 8000:- med filter (KG trimning i dalby) men ska man ha kvar bilen så är det väl investerade pengar.ps gasreglaget måste byggas om,lite bökit var det.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Weber är ett alternativ förstås! Men då måste du också få tag på vilken grundinställning du skall ha på munstycken och annat annars kan du få lägga ner massor av tid och pengar på att få den att gå bra med vettig bränsleförbrukning.
Jag har fortfarande kvar flera 10-tals munstycken, luftkonor och annat till en Weber dubbelfärgasare som jag ställde in på min trimmade Renault 10 på 70-talet.

Får du inte fason på dina förgasare (hur långt har din bil gått?) så kan du ju alltid göra som jag gjorde för 20-25.000 mil sedan. Jag satte på ett insprutningssystem från en 528i -77. Fungerar fantastiskt bra. Från att ha gått från att "mekat'" med förgasarna varje dag den sista tiden (bilen hade då gått ca 50.000 mil) så har jag mekat med insprutningssystemet kanske högst en hanfull ggr totalt sedan dess. Det kan inte vara dyrt att hitta ett sådant begagnat system heller.

Jag har skrivit en kort beskrivning hur jag gjorde bytet samt byggde om ett par svagheter i ursprungssystemet (tillsatsluftsliden och temp.mätningarna)

Vill du kämpa vidare med dina förgasare så har du rätt bra verkstadshandböcker här:
Länk
Länk
Länk

Du har två gummimembran (ett litet och ett stort) i dina förgasare. Är dom hela? Dom brukar spricka när dom blir gamla!
Som står här ovan så är det väldigt viktigt att förgasarna ställs in ordentligt. Jag behövde dock aldrig ha synkroniseringsutrustning. Det är många ställen som skall ställas in och man får inte "fuska" med något ställe.

Vill du så kan jag scanna in dom sidor ur original BMW:s verkstadshandbok som jag använde när jag ställde in mina förgasare. Gör man som det står där så vet jag av egen erfarenhet att det blir bra! Och blir det inte bra ändå så är det antingen någon defekt på förgasarna eller också är dom utslitna.

Glöm inte heller att kolla förtändningen (man skall se kulan på svänghjulet vid 1700rpm. vilket blir 22 grader vid 1700 rpm), centrifugalregleringen och att födelaren med luftdosan reglerar för- och eftertändningen.

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Eftersom motorn börjar gå bra ungefär när man kan förvänta sig att steg 2 i förgasarna går in så skulle jag "sätta en femma" på att du har problemet i förgasarnas steg 1.

Det första jag skulle kolla (men det har du säkert redan gjort) är att chokfunktionen fungerar som den skall!
Det översta spjället i steg 1 skall vara stängt när motorn är kall. Sedan skall det sakta öppna i takt med att tiden går och motorn blir varm. Efter säg max 5 min skall spjället vara helt öppet. Är det fortfarande stängt då (eller öppnas delvis och stängs i takt med att man gasar) så "stryps" motorn av detta spjäll och då skulle man kunna känna det som att motorn är "slö"!

Per L
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hejsan.

Tack för alla svar. Men nu blev det så att jag måste sälja bilen innan den är klar. För jag provkörde en E38 740 idag (ett klart misstag). Så nu ska jag köpa en sån.

Länk

MVH Morgan.

Carpimp: är inte den här nåt för dig. Länk
Du verkar vara mycket duktig på att skruva och skulle nog få fason på den
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
När det gäller M30 med insprutning så har jag hittills aldrig gått bet på att få den att gå bra. Har rivit en hel del såna. Men nu behöver jag en nyare bruksbil. Och E23 har jag redan en som jag håller på att bygga på.

MVH Morgan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.