AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.108

Konstigt felmeddelande ang. el

15
gösser

BMW 740iA-93
Har just haft inne 740 för oljebyte. Min mekaniker kopplade upp den mot BMW:s diagnosinstrument,(tror jag det kallas), bara för att kolla att allt stod rätt till. Tydligen fanns det ett fel. Ordagrannt stod det följande: Läser felminne 1 fel detekterade. Okänt utgångssteg styrdon 101. Öppen kortslutning till jord. Intermettent fel. Finns det någon som vet vad det kan vara,(den har inte varit inlämnad på en auktoriserad verkstad men med mycket kunnig personal på just bmw) mekanikern visste inte vad det betydde. Det enda fel jag har haft är en trilskande bromsljuskontakt som förvisso är bytt men jag får fortfarande felmeddelande att mitt bromsljus inte fungerar ibland. Men bromsljuset fungerar ju och har så gjort....Kan det vara detta som datorn talar om? Tacksam för hjälp och svar

Lars
En styrenhet (styrenheten med adress 101) har detekterat att den haft en utgång kortsluten mot jord. Felet har detekterats ett flertal gånger, men har kommit och gått (=intermittent).
Jag saknar info i din beskrivning om felet är aktivt (dvs var kvar då utläsningen skedde), så det kan jag inte säga.

Denna typ av felkoder beror ofta på fukt eller skit i ett kdon (kontaktdon). Den näst vanligaste orsaken är att en kabel kommit i kläm. Med tanke på att felkoden pekar på just kortslutning mot jord och att det är intermittent så skulle min första gissning vara att du har en kabel i kläm mot karossjord någonstans.

Felmeddelandet om bromsljuset kan, men behöver inte, vara relaterat till detta. Just bromskontakten brukar man nämligen aktivt mata från en utgång, så det kan vara så att det är när matningssidan till bromsljuskontakten kortsluts mot jord du får felmeddelandet om bromsljuskontaktfelet. Eftersom du bytt kontakten men ändå har problemet kvar är det ändå värt att börja där: försök följa kabeln från bromsljuskontakten mot styrenheten den är kopplad till, och kolla om den är skadad på något sätt.

Hittar du inget där, så är det för jobbigt att leta runt i hela bilen på måfå, så då skulle jag antingen låtit saken bero tills något märkbart felsymptom uppträder, eller så skulle jag ha åkt till en BMW auktoriserad verkstad och bett dem läsa ut felkoden med deras utristning. Skillnaden är att deras kontinuerligt uppdaterade DIS-databas kommer då att kunna översätta "styrdon 101" till vilken styrenhet det gäller, och troligen kommer den även att kunna peka ut vilken utgång (=vilken kabel) det gäller, vilket avsevärt hjälper till att ringa in vad felkoden pekar på.

Mvh. /Kjell
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om felkoden nollades och kommer tillbaka kan du börja fundera på att göra något mer, annars var det förmodligen bara något tillfälligt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
15
gösser

BMW 740iA-93
Jag tackar och bugar för det svaret! Kanske det är det dags att låta BMW i Malmö göra en utvärdering av svaret. Jag pratade med min mekaniker idag och han tyckte att tomgången var för lågt ställd men kunde inte justera det. Han trodde att det eventuellt hade med felkoden att göra. Vid senaste servicen byttes membranet som sitter i bakanten av motorn och bilen har fått en behagligare tomgång, men den spinner inte som en katt vilket en V8 bör göra. Jag ska vidarebefodra svaret och se om det hjälper. Tack en en gång för det.....

Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.