AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.240

Tanka E85 - farligt ?

La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Halloj - jag har taskiga co värden & polarna som kör "raggarbilar" säger åt mig att tanka 50/50 soppa & e85 så går det kanon i besiktningen ! Jag förstår att bilen går taskigt men kan det var farligt ? Tänkte köra ner på reserven & sen tanka i 10 liter e85 köra nån km till bilprovningen & sen tebax å fylla upp bilen med 98 ! Vad tror ni ?

Ps. moralkärringar, miljöjidder & typ greenpeace människor - klicka på nästa inlägg istället eller se det som att jag iallafall kör jävligt rent i ett par km :) !
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Glömde - jag ska besiktiga imorrn bitti så jag tog mig friheten att skapa en ny tråd utan å söka om ämnet varit uppe redan - sorry !
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag körde av "säkerhetsskäl" 50/50 vid besiktningen på min 525 utan problem. Fick kanonvärden på avgaserna.

Fast det är ju alltid bättre att försöka rätta till problemet. Dåliga avgasvärden är ju ett tecken på att något är fel. Brukar ju oftast göra susen med en ordentlig service.
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Ok - du har helt rätt. Men mitt problem är att jag har fel på den ena katten (keramiken lossnade vilket är vanligt på 540:in så jag rensade den) & att vara ute i god tid är inte min grej tyvärr ! Dom nya fullflödeskattarna som jag beställt kommer inte förrens om 2-3 veckor och jag behöver bilen innan dess !

Men jag vette fan om det räcker med 50/50 när den ena katten är i princip rensad !? Värt ett försök iallafall, jag kommer ju att svetsa på dom nya så fort jag får dom, jag vill ju att allt ska vara korrekt !
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag fick ombesiktning på 325:an, förra månaden,värderna var helt fel, då hällde vi i 1/3 bensin och 2/3 e85, och värderna blev kanon.

Bilen kommer nog inte att gå sämre med e85, snarare bättre.

BMW CS #5206
Tanka enbart E85 till besiktningen och fyll på bensin efteråt. No problem./ Fuskarn.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Latex:

Då förstår jag, men ta en 2:a på avgasvärdena, du får ju uppskov på en månad för att fixa problemet. Då hinner ju kattarna komma och du slipper slaska med E85 om du inte känner för det.

Lyckat till hur som helst.
La
64
Latex
520i M sport xdrive - 17
Bilen gick igenom med jättefina värden ! Jag hade 10 liter i tanken å tankade i 20 liter e85 körde ca en mil, besiktigade å sen direkt till macken å tankade full tank ! Det enda jag fick i protokollet var att vindrutetorkar spolningen inte fungerade - tomt på spolarvätska ! Så nu kan man luta sig till baka å avnjuta en fredagsöl med ett leende på läpparna ! Tyvärr så drog vi på oss en fortkörning på väg till besikningen - 16 km för fort a 2.400:- !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.