AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.008

Hur kan man försäkra sig om att miltalet stämmer?

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej alla,

Jag har under en längre period varit intresserad av att skaffa mig en z3:a och har mest tittat efter lågmilare under 6000 mil årsmådel 99 och framåt. Nu har jag fått höra att det är "många" bilar som är skruvade och blir direkt lite orolig. Det är klart att bilens skick kan avslöja lite om sånt, ex om pedalerna är slitna om serviceboken inte är fullständig osv.

Det jag undrar över är, hur kan man vara helt säker på att milantalet på bilen stämmer? Kan man själv kolla upp det, om inte kan en bmw-autoriserad återförsäljare/verkstad hjälpa till med det och vad kostar det isf?

Tacksam för svar
Mvh
/Rolle
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag tror det är svårt att exakt veta om en bil är skruva eller ej. Jag gjorde ett M-test på min bil och kände mig genast mycket lugnare, inte för att dom alltid har rätt men det känns bra iallafall. Dom kollar skick på lack och motor osv. Sen är det väl mag känslan som får avgöra.... kolla upp föregående ägare, vem är nuvarande säljare, seriös osv. Sen känns det som om importerade bilar alltid är lite mer risk o köpa därmed inte sagt att det inte finns fina importer, för det gör det.

Iallafall, lycka till =)

Bilen =)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Den enda säkra metoden är att köpa sig ett Service/ garantiutdrag av BMW kostar nån 500 hundring eller ringa till verkstäderna i serviceboken och att dom kan verifiera miltal och datum för stämplarna via fax tex.

///MVH Hasso
Länk
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Det går inte att försäkra sig. Många som känner någon mekaniker som kan göra detta. Tyvärr bara att chansa.
Om du är ute efter att importera så tror jag att svenskreggade är värre med skruvning än tysk. Tyskar är ärligare med sina bilar på ett annat sätt, men självklart händer detta där också. Bor trors allt 8 gånger mer människor i tyskland än här...
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Ja det är inte lätt, frågan är om man kan lita mer på svensksåld z:a. Kollar man generellt vad det är för bilar på blocket för nuvarande så tycker jag att de flesta ha gått riktigt långt mellan 10´och 15´

Det behöver inte vara en sämre bil för det men det känns som att man inte vill lägga över 100´på en bil som rullat så långt men det kanske man blir illa tvungen att göra.

Är den andra servicen runt 5000 mil?
modano
Det finns endast ett sätt: ringa runt till samtliga föregående ägare, samla in papper på allt som är gjort med bilen (servicar, besiktningar osv).

Det är enda sättet. Man kan fiffla med mätare, ljusmoduler osv. men som Hasso säger så kan man begära utdrag ur Tyska BMW´s register. Detta kan ge en fingervisning om miltalet. Men till en del bilar finns inga uppgifter i Tyskland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.