AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
876

Klimatanläggningen vad kan det vara?

Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Nu när det är stark sol ute och kupen blir varm av solljuset så verkar inte min klimatanläggning hänga med, utan sprutar in varm luft ändå! starta bilen idag på dagen var väl si sådär jätte varmt i kupén men ändå ville den inte spruta in kall luft utan det var varmluft på låga fläktvarv inställd på 21grader, ställde då ner den på 16 grader men den ville ialf inte gå upp ivarv så ökade farten manuellt och då kom det tillsist kallare luft, ställde in den på 21 igen och verkade funka ok. vad är det som är galet ??? tvärt om går bra -20 ute då verkar den funka hyfsat dock har den aldrig gått upp på full fläkt förutom när man sätter på defrostern
Troligtvis inget som är fel. AC:n startar inte förrän yttertempen i luften är +13 eller högre. Full fläkthastighet (på auto) brukar bara komma på sommaren då det är riktigt varmt osv, direkt efter start.

FP
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
men ska klimatanläggningen spruta ut varmluft när det redan är 30 grader ikupén ? när den är inställd på 21 grader ?
Der sitter flera sensorer i systemet, man mäter kupéluften genom att suga in luft i det lilla gallret under klimapanelen, jämför med ytterluft, solsensor, givare i värmepaketet, kylvätskan, förångaren (sommartid) mm. 21 grader inställd temp innebär att systemet kör på värme tills luften uppskattas till denna temp i större delen av kupén, inte bara uppe under taket osv. Det innebär inte att luften som blåser in håller 21 grader, då skulle det förbli kallt i stora delar av bilen, utan man blåser in betydligt varmare luft tills det blir balans, vilket kan ta lite tid. Samma sak sommartid, t.ex 20 grader inställd temp innebär kanske runt 4 grader mätt direkt i inblåset under en viss tid tills det börjar närma sig inställd temp i kupén.

FP
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
ok tack då vet jag.
Men borde vara nå fel för jag hade haft kupé värmaren i så hade säkert 30 grader i kupén när jag starta bilen och ändå vart det varmare i bilen så fort motorn kom upp i temperatur :( men får vänta och se ihelgen ska det ju bli riktigt varmt då får man väl se om den fungerar bättre då.
Jepp. Med automatiken inkopplad kan man få knepiga fall när man tillför värme utifrån osv, automatiken reglerar inte alltid logiskt och riktigt. Man kan ju alltid köra på manuellt läge som man gjort i alla tider i bilarna och se om det stämmer bättre med önskemålet.

FP
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Synd annars tycker jag att klimatanläggningen var bland dom bättre.
Men tack för svaren...
/D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.