|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att chippa min 330 nu snart, och då även passa på att byta till ett insatsfilter (inte öppet filter pga aningens sämre reningsgrad samt risk för luftmassepåverkan via filteroljan). Vilket märke/sort kan ni experter rekommendera? Förändras ljudbilden något med ett insatsfilter även om det sitter i en originalburk? | |
|
How about att göra hål i originalluftburken för lite mer ljud? Om man tar hål OVAN filtret, borde det ju även ge lite bättre andning (jämför lite med öppet filter här vars idé bygger just på det) sålänge man inte drar in motorvärmen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är till att inte har nått förtroende för BMWs motoringenjörer som förmodligen tillhör de bästa i världen :) Filtret får friskluft från fronten, kan knappast vara vettigt att ta luften i motorrummet. ///MVH Hasso Länk |
|
Det GÅR ju faktiskt leda mer luft från fronten in i befintlig luftburk. Tänkte att om man modifierar prestandan på något sätt (ex. chip eller likn.), kanske man tillgodoser ett ev. ökat behov av friskt syre med någon sådan anordning. : ) |
|
| Kan garantera att luftfiltet inte är en flaskhals på 330. | |
|
Tänkt på extraktorgrenrör? Eisenmann avgassystem? Chip tror jag inte kan göra så värst mycket, om det inte rör sig om något som dem skräddarsyr och bänkar bilen innan och efter så du har effektökningen på papper! Även en vridmomentskurva på papper före och efter. Avråder dig starkt från att göra hål eller andra liknande modifikationer :) För att läsa mer om trimning så kika in på den avdelningen här på forumet! |
|
|
Haha, sorry, vad dumt av mig. Vi är ju på den avdelningen! Det jag menade var sök runt lite mer och kika vad folk säger och gör åt sina bilar, i längden kommer du märka att det är dyrt att trimma seriöst! Räkna med 1000 kr - 1 hk. Brukar vara tumregeln. Bästa lösningen för dej min vän vore en kompressor eller turbo! :) |
|
| Man får inte underskatta effekten av ljudet, om du inte ska långpendla kan du fläska på med stuprör under och öppet filter så brölar det för kung och fosterland, sen om det är hälsosamt för grannsämja och motor är ju en annan sak... Har åkt bubbla/weber till hufvudstaden ett par gånger och ljudet hänger kvar i skallen ca. 3 timmar. | |
|
Hahahahaa! Javisst är ljudet i sig en själslig massage. Och visst kan jag tänka mig att betala några laxar för lite extra hk även om de är få. Jag märker ju t.o.m. skillnad på 95 och 98 oktan i tanken ; ) |
|
|
Jag är inne på att köpa en 320-330, (-99-02) där jag funderar på att uppgradera insatsfilter, chip och en högflödes katalysator. Bör stanna under 6000kr. Jag är ingen expert. Nåt jag kommit fram till själv. Vad jag hört bromsar org katten rätt mycket flås. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.