AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.616

Är det vettigt att välja svart färg?

La
3
Ladvik
525I Touring 218 -05
Jag har har betällt en faceliftade E60 530 disel med svart färg.
Under tiden som gått fram till nu så har dom flesta avrått mig från den färgen för att den är svår att hålla ren, (har idag en safirsvart 525T).
Nu har jag fått tag på den nya katalogen & sett färgen "platinagrå" & funderar på att byta pga att den troligtvis kommer vara lättare att hålla snygg.

Bilen skall produceras v 18 & levereras v 22.

Väntar

Väntar på min facelift 530D
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Jag "tvättar" min 1-2 ggr i veckan, men det är det värt tycker jag, svart är överlägset snyggast ;)

Hjälpte lillbrorsan att flytta igår kväll så jag fick äran att köra flyttbussen och tjejen fick ta bmwn och köra efter... Jag njöt varje gång jag tittade i backspegeln och såg den nytvättade svarta bmwn med angeleyesen på.. ;)
La
3
Ladvik
525I Touring 218 -05
Har inte den tiden eller orken att tvätta bilen så ofta.
Om bilen får en tvättning i vecka så ska den vara glad.
Min E61 525T är hopplös att hålla ren, framförallt bakluckan.
Skulle vilja kalla det ett produktionsmiss.

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
har en e39 schwartz II

svart är jobbigt att hålla ren

men dj'***ar så snyggt...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nej det är inte vettigt men det ser bra ut !
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Vettigt, nej. Snyggt, ja! Sen tycker jag att skillnaderna mellan mörka och ljusa färgers smutskänslighet ofta överdrivs. Jag har titansilver och den visar smuts väldigt lätt. Bäst är nog att välja mellannyanser som t.ex. platinagrå och rymdgrå.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Tjena!

Jag har cosmossvart och tycker inte den är svårare att hålla ren än t.ex. farsans silvriga S80 som jag körde mycket förut. Oavsett kulör så tvättar jag lika ofta för att jag vill ha en ren bil!?
Fördelen däremot med svart bil är att det är skisnyggt, som ovan nämnt.

Så, hur ofta är du beredd att tvätta din bil? (För visst syns skiten lättare men, det är fortfarande skit som skit och skit skall tvättas bort.)
Så ofta den den ser skitig ut eller typ 2 gånger per månad för att du inte orkar eller har tid oftare? Sedan gör du ett val bara.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Klart som fan att skit, kalkfläckar m.m (oftast ljus nyans på smuts) syns mycket fortare mot en mörk bakgrund.

Dessutom syns polerrosor smårepor m.m mycket mera mot mörka färger än ljusare såsom vit eller silver.

Slutsats: Icke vettigt med svart bil.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag tycker skillnaden i skitighet är tvärtom.

Bakom min bil utanför fönstret står just nu en silverfärgad bil.
Om jag tittar på dem, så ser den silvriga mer "smutsig" ut - mer brunt liksom.
Medans min också är skitig, men ser mer dammig ut.

Tänk bara på hur det blir på ljusa bilar, där folk har missat när de tankat - det syns inte alls på samma sätt med en svart.

Hoppas någon fattar vad jag menar.

*håll till höger, eller gasa* Länk
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Slutsatsen borde väl bli att det är individuellt utefter levnadssituation m.m. (hur mycket tid och ork man har och kan lägga ner på bilen).

För mig är det vettigt med svart bil för jag har tid att tvätta den. Ljusnyanserad smuts syns fortare, ja. Lösning: Tvätta bort.
Färgen safirsvart är INTE svår att hålla ren men, du måste ju rengöra den!?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Jo, mellannyanser är nog bäst kashmierbeigea 525:an ser nästan alltid ren ut, medan 528:n i oxfordgrönt som jag tvättade i morse redan se dassigt och dammig ut. Tycker däremot att solidsvart var lättare att hålla fräsch än oxfordgrönt.
Skulla jag köpa en E60/e61 skulle den nog bli alpinvit, så det får bli mitt tips i färgvåndan.
La
3
Ladvik
525I Touring 218 -05
Nu är det klart.

Bytte färg till "platinagrå A68"
Fick samtidigt veta att bilen skall tillverkas vecka 14 med leverans kring vecka 18.

Åh, vad man längtar!!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade själv aldrig valt svart och om det hade varit akuellt att beställa en ny E61 så hade platinagrå absolut varit ett av alternativen.

Har en titansilver E39 och hade tidigare en orientblå och det är som natt och dag. Den orientblåa kunde börja se smutsig ut efter 2 km färd hem från GDS-hallen medan titansilver kan se ren och fräsch ut en vecka efter tvätt.

När det gäller E61 så tycker jag inte den "klär" lika bra i titansilver som E39T med sportpaket utan de olika gråa nyanserna funkar betydligt bätte.

___
//Ulf
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
har haft svarta bilar förut.vist är det snyggt,om man har lust o gå omkring med en putsduk hela dagarna.för min del kommer jag alldrig skaffa en svart bil mer.allt syns på bilen...
jo
37
jojon80
525i -93
518 -90
528 touring -98
Har själv en solidsvart 528. Fantastiskt fin färg, men lite värre att hålla ren än tex diamantsvartmetallic som jag hade på min gamla E34. Att man har en touring där allt skit sugs fast på bakluckan gör ju saken lite värre det oxå.

Men snyggt är det när den är putsad! Har uppfattningen att blå och oxfordgrön är ungefär likvärdiga när det gäller putsnivå
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
mistafrizz m.fl: Och hur länge tror du den silvriga bilen gått utan tvätt? Jämför sedan med hur lång (KORT) tid det tr för en mörk bil att se skitig ut efter tvätt. Läs denna tråd exempelvis, jag tror den är nyttig för dig:
Länk
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Det som ljusa o mellannyanser av silver framförallt är bra på, är att dölja små repor av olika slag. Repor finns på alla lacker, men just på svart är det extra känsligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.