AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
934

uppgradering till navi

Hej
jag har en 523i, 96a och jag vill uppgradera till navi och tv, så tänkte höra om det är något intressant eller ska jag glömma det bara!
idag så har jag bandspelare med lilla display!
jag har hittat några som säljer sådan kit till e39 men frågan om det är lätt att montera?

"Man ska inte sörja för det man inte har, utan glädjas för det man har"
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

Om du vill ha full funktion i din navi så bör du se till att du har OBC High.
Dvs stora färddatorn. I annat fall kommer du att sakna endel information i navigatorns färddatordel.

Räkna med att spendera en helg för jobbet samt eventuellt en tripp till BMW för inkodning (50% chans att det fungerar utan detta). Givetvis går det på ungefär halva tiden om man är van att hantera bilens inredningsdetaljer då 50% av tiden går åt till att pilla bort detaljer med försiktighet för att ej förstöra några fästen första gången man gör det.

/Andy
Hej igen
tack för ditt svar!
ok jag tror att jag har den lilla färddator
kan man uppgradera då eller?

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Står det med text i din display under hastighetsmätaren när du har en dörr öppen etc eller visas det på en liten bild?
Om du har bild men ingen textförklaring så har du lilla OBC.

Jag tror att det fungerar iallafall, dock verkar bensinförbrukning och liknande data ej synas i navven, men kontakta mig om 2 veckor så får du ett mer säkert svar.

Det finns uppgraderingskit för OBC men de lär nog inte vara så billiga. Huruvida man kan sätta dit ett begagnat mätarhus och koda in det så att kilometerställningen stämmer samt lägga till kylvattennivåsensorn som saknas vet jag dock ej så mycket om.

/Andy

ok
jo jag har den lilla display
men menar du att man ska byta bara mätare hos eller nån databox också?
man kan väl blocka begagnad!

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Jag har för mig att kittet som existerade förr hade ett nytt instrumentkluster, en nivågivare och en kabelstam och det var iprincip allt som ingick.
Dock beror ju allt på hur det ser ut i just din årsmodell. Har hört någon säga att de senare årgångarna även hade en slimmade LCM modul som behövde bytas ut, men det stod inte så i retrofit anvisningen som fanns förr.

/Andy
ok
men vad tycker du är det lönt eller ska jag glömma det?
fast jag vill gärna förverkliga det

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Jag har en vän som just nu skall försöka installera i en bil med OBC low, vi får se hur det fungerar.

Hittills så verkar det fungera med allt inkopplat liggande i skuffen, men däremot kommer som jag tidigare nämnde inte färddatorinformationen upp i färddatorvyn i navigatorn.

Mer vet vi inte just nu.

Personligen tycker jag att man bör försöka om man kan undvara denna information alternativt om man kan tänka sig att försöka uppgradera till OBC high. Naven ger en nybilskänsla i en 90talsbil och uppdaterar den till 2000 talets lyxighet trots konstruktionsdatum.

/Andy

jo det sant! men jag kan avvakta o se, hoppas att ni lyckas med det!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.