AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.315

Min 328 är trög att växla

an
120
angazant
bmw 535ia
ja har nyligen köpt en 328 mycket fin o svensksåld o bara en äagare...men de känns som de nåt fel...när ja växlar ti från ettan ti tvåan så går den inte i så bra man m åste växla lite hårdare än vanligt o samma sak ibland när man växlar från trean till fyran....men de inte alltid de så....ibland måste man ta i lite o ibland går den i mjukt alla andra växlar går in hur bra som helst e de vanligt eller har ja nåt fel på min växellåda elle koppling.
Tackar för svar!
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Jag hade det fenomenet ibland när man skulle lägga i 1:an på min gamla 328ci när det var kallt ute, speciellt då den stått över natten.. Vet inte vad det berodde på, inga problem annars
an
120
angazant
bmw 535ia
jaha men på min bil spelar de inte nån roll ifall den e varm eller kall....men ja tror de vanligt på bmw....för en kompis ti majj hade samma händelse..
an
120
angazant
bmw 535ia
e de inte nån fler som kännner till detta fenomen?
tackar för svar!
De
165
DeWa
328iAT -96
Hörrni, ett oljebyte i växellådan skulle nog inte göra illa ...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vet inte om vi har exakt samma fenomen men jag upplevde precis det här, EFTER jag hade bytat olja... Castrol helsynten LL Olja... 1an 2an 3an har jag problem med... ibland så känns det som att två kuggar med olika hastigheter möts och det dunsar till genom växelspaken... Låter som ett skrap ibland...

Om det hade varit synkring hade det väl varit isolerat till enstaka växel?

// MVH Jocke
an
120
angazant
bmw 535ia
Ja min e precis så de låter som ett skrap i växellådan....på min händer de ibland på tvåan o fyran...sa du att du hade bytt olja eller växellådsolja (mixim?
an
120
angazant
bmw 535ia
vet nån vad felet är?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
angazant, växellådsolja.... Vad jag hört så kan det vara några bussningar i lådan som behöver bytas!

// MVH Jocke
an
120
angazant
bmw 535ia
kostar de mycket? kan man fösrtöra växellåda eller nåt annat om man fortsätter köra så?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Länk

Såg den här tråden, och som den sista snubben sa så bör man kolla länkaget o bussningar.. är det så så kan det ligga på 500-1000 har jag för mig!

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
"länkaget, oftast räcker det med att byta bussningen till spakkulan men det finns två bussningar til växelfören som kan vara glapp, detta medför att det blir svårt att växla. Behöver ej vara fel på lådan..."

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.