AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
731

Stora Temperatur problem

Ni
199
Niclaza
535d lci
Experthjälp sökes!

har inte längre bmw men behöver verkligen lite hjälp med min audi a4 1997a 2,8qauttro 30V. (tyskt som tyskt) :)
och eftersom detta forumet är större än alla andra och massa genier finns här,postar jag ändå!hoppas på överseende...

fel1:temp. mätaren ligger på runt 65-70 grader när jag kör längre sträckor.låter man bilen stå lite igång efter man kört en bit kanske den går upp till 75...sen sjunker den igen under färd.
Vad kan felet vara?är de så enkelt som en termostat?svårt och byta själv?vad kan det mer vara?

fel2:olje temp. rör sig inte en millimeter...mätaren börjar på 60,sen 120,sen 180 grader.min mätare rör sig som sagt inte alls utan står på 60 hela tiden.
vad är normal temp för oljan?vad kan felet vara?om det nu är ngt fel.

fel3:när man ligger och kör lite fortare och frikopplar eller lägger i friläge...så stannar varvräknaren på ca 1500 varv.?!ska den göra det?pendlar mellan 1300-1700 vid frikoppling,men iaf runt 1500 varv,
vad kan felet vara?står man sedan stilla så sjunker den efterhand till 8-900 varv som den ska.

finns de någon röd tråd genom mina problem?felen kanske har med varandra och göra?
vill gärna få tips på vad de kan vara.ska köra ca 80-90 mil till helgen så vill veta om jag utsätter bilen/motorn för en risk??
dr
44
dreamcore
BMW 320 86 (E30?)
jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men när jag jobbade på en VAG verkstad så bytte vi säkert 20 tempgivare pga av att tempmätaren uppförde sig som du beskriver. absolut lättaste sättet att kolla va det kan vara för fel är att koppla upp din bil på en dator på närmaste VAG verkstad så ser man direkt om det är den som är trasig, annars är det termostaten som är kass! om tempgivarenär trasig så brukar det stå nått i still med plussleding kortsluten, kostar inte många kronor att byta och är inte speciellt svår att byta heller, har för mej att den sitter bakom toppen med ett plastklipp som håller den! va bara nog med att få med plastklippsett upp, ruggigt jobbigt att leta på den vill jag lova om du tappar den! oljetemps problemet skulle jag kunna tippa på att det är samma sak där, givaren som är trasig, för högre temp ska den gå upp i, givare eller mätare! varvräknare har jag ingen aning om tyvärr!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.