AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
850

Problem med termostatbyte,e36

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De är i försej inte riktigt bytet av termostat som är problemet,utan fläkkopplingen som ja inte få bort.
Har prövat allt,men den vill inte lossna...allt är friskt å fint,så de är inte de som är problemet,utan när man ska lossa den så blir de typ som en fjäder håller i mot allt...man tar i en massa,å sen så fort man släpper fjongar den tillbax.
Har bytt en del fläktkopplingar,men aldrig stött på att de blivit sådär...

Gör ja bara nån jättetabbe nu? :)
Den är vänstergängad, men det kanske du vet?
Mvh
Stephan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo de vet ja...
Men kanske tänker fel...men visst är den vänstergängad när man står mot bilens riktning?
Om jag säger så här. När du står vänd mot motorn (insuget på höger sida om dig), så ska du dra nyckeln medurs.

När du nu kommer försöka lossa 32 mm muttern, vrider sig antagligen hela maskineriet med nyckelrörelsen. Du är därför tvungen att hålla emot med antingen ett speciellt BMW verktyg eller en lämplig skruvmejsel motsvarande. Skruvmejseln placerar du mellan de skruvskallar du ser strax bakom 32mm muttern och använder som mothåll.
32an borde inte sitta hårt om den monterats med rätt moment.

Kolla in mektipsen. Det ska finnas en beskrivande länk där.
Mvh
Stephan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej...men då har jag dragit åt rätt håll iaf :)
Ska försöka att hålla skruvmejseln på nåt annat sätt....Men hur pass känslig är kopplingen igentligen,kan man ta i lite utan att nåt tar stryk?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag hade också ett satans bekymmer med det där. Var bra nära att slå sönder något, men det är bara att kämpa på! När fläkten väl är av, så går jobbet lätt! ,,, tipsen är just det som beskrivs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.