AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.154

Import från Schweiz med tyska papper?

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Hej alla importorakel, har en fråga angående en bmw som jag gärna vill importera. Bilen står i schweiz och är exporterad dit från tyskland, ägaren har "brief/schein" kvar från tyskland.

Kommer denna att gå att regga som vanligt vid import från tyskland?

Är det möjligt att skaffa gula plåtar till denna innan man hämtar bilen?

Tacksam för goda råd/svar.

//Roger
BmwCS #5251
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Schweiz är inte med i EU kanske krånglar till det med importen ???

///MVH Hasso
Länk
Hej rodge.
Det går att ta bilen till Sverige, men för att du ska kunna räkna det som en import från annat EU-land så får inte bilen ha varit inregistrerad i Schweiz (vilket den förmodligen inte är om säljaren har Briefet).

Det är ett par saker att ha i åtanke om du ska göra detta. För det första så är det troligt att du inte kan föra ut bilen utan skyltar ut från Schweiz utan att tullmyndigheter vill att den ska tullas in i EU (Schweiziska tullen brukar vara hårda med att intullning sker till Schweiz och Tyska tullen har förmodligen samma koll om du kommer från Schweiz). Jag har en del erfarenheter från tullen i CH då jag bott därnere.

Att skaffa gula skyltar bör inte vara något större bekymmer då dessa kan sättas på "valfri" bil. Tänk dock på att gulskyltens trafikförsäkring endast gäller inom Tysklands gränser. Detta är inte en exportskylt utan en lokal tysk lösning för att bl.a. underlätta för tyskar på hemmaplan vid ägarbyten. Om du sätter på gula skyltar på bilen i CH och polisen där ser dig kan du räkna med, inte bara böter, utan även dyra följdkostnader (stopp för fortsatt färd, ev. bärgning från platsen, möjliga strafförelägganden (färd med oregistrerat och oförsäkrat fordon) etc).

Om du som sagt är intresserad av bilen och den aldrig är inreggad utanför EU, så skulle jag rekommendera att du ber säljaren om att du köper bilen på den tyska sidan gränsen - du har då sett till att slippa ev. tullbekymmer. Om du ska köra bilen till Sverige så rekommenderar jag röda skyltar.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig och lycka till!
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
hmmm, han kunde ej köra bilen över gränsen men kanske att han kan ta bilen på släp över, det skall jag fråga honom.

Men gula skyltarna behöver alltså inte kopplas till någon speciell bil om jag förstår rätt?

Jag tänkte ha de gula skyltarna tills färjan sedan kan svensk försäkring ta över.

De röda skyltarna så måste man ju ha en besiktad bil, eller hur?

//Roger
BmwCS #5251
Om han kan ta bilen på släp över gränsen så bör ju tullen vara avklarad. Men det är fortfarande intressant att veta om bilen varit inregistrerad i CH eller inte.

Det stämmer med röda skyltar, bilen måste vara godkänd på AU och HU (besiktning).

Sen är jag lite nyfiken på hur du tänker med att "svensk försäkring kan ta över". Tänker du grönskylt, eller har du nåt annat kul på lager? *nyfiken* En gulskyltad bil räknas inte enbart som oförsäkrad i Sverige utan även som oregistrerad (vilket i sin tur innebär att grönskylt eg. inte räcker). Men om man har grönskylt TROR jag inte att ens polisen bryr sig. "Vanliga" poliser stoppar oftast inte gulskyltade bilar då de oftast inte vet vad skyltarna betyder, men om du råkar ut för en trafikpolis som läst på så är det värre.

Personligen tycker jag att det viktigaste är att bilen har trafikförsäkring.

Angående lösning av gula skyltar så har jag fattat det som att man köper dem och en femdagars trafikförsäkring utan krav på att man talar om vilken bil man ska sätta dem på. Det fyller man säkert i i nåt formulär man tar med sig skulle jag gissa på.
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
traum: tack för all hjälp, se gärna min nya fråga/rubrik.

//Roger
BmwCS #5251
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.