AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.266

Fel ET på fälgarna?

Hy
126
HypeX
Annat märke
Postade samma fråga i en annan tråd här på forumet, men för att få bästa möjliga exponering på min fråga så tänkte jag att jag gör väll ett helt nytt inlägg.
Har försökt söka lite också, men hittade inte nån med samma problem. (jag kanske söker som en kratta också)

Men så till frågan...
Är nämligen så att de nuvarande sommarhjulen jag har nu tar i när det sitter nån bak i bilen.
Dimensioner: 225/45/17, 7½" fälgbredd, ET37.
Problemet är att däcken tar i insidan på yttre skärmkanterna. (fälgarna tar inte i)
Har inga problem med att svänga eller när jag har passagerare fram, men såfort det sätter sig nån bak med lite tyngd hör man hur det tar i.
Jag vet att ET42 är standard på dessa modeller, men kan verkligen 5mm göra så stor skillnad?
Ringde och pratade med en snubbe på Gummithuet idag då jag funderar på att köpa nytt.
Det jag har kikat på är 225/40/18.
Jag frågade om de hade några fälgar med ET42 i lager, det fanns ett par men det fanns betydligt fler som har ET37-40.
Han tyckte även att med den nya dimensionen på ett par 8" fälgar med ET38 skulle fälgen bredda ännu mer utåt än de nuvaranda gör.
Stämmer detta eller pratade han i nattmössan?

Kan tillägga att han sa att han ägt en E36 en gång i tiden, och han använde 265or baktill utan problem.
Bilen min är sänkt, men inte speciellt vansinnigt, 15mm bak och 30mm fram om jag inte minns fel.
Kan det vara så jävligt att dämparna & fjädrarna är för mjuka för ändamålet?
Har på samma gång sett att flera av er andra kör med liknande dimensioner utan problem på bilar som är ännu mer sänkta.

Lösningar/tips/råd mottages med öppna armar, blir tokig på att inte ha sommarfälgar som uppför sig civiliserat.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Nånting är fel för det ska vara långt ifrån att ta i skärmkanten. 8.5" fälgar et35 ska tom funka på en e36. (jag har även testat 9x19" et38 och då krävdes valsning men dessa var ju flera centimeter bredare än dina.)

Säker på att det är et 37?
Hy
126
HypeX
Annat märke
Jo, att nånting är fel har jag också kommit fram till.
Sen om det är nått vajsing med hårdvaran eller med underteckad ska jag låta vara osagt. :D
Följande står på insidan fälgarna:

17x7½", ET37.
Jag försökte mig på konststycket att mäta bredden på fälgarna med däcket på, men det var inte det lättaste.
Om nu fälgen är 7½ som det står borde den vara ca 19.05cm?
Men det mått jag fick fram var närmare 8". (över 20cm)
Går det att mäta en fälg med däcken på eller är det en omöjlighet?

Jag ska prova i helgen att montera en sommarfälg igen baktill och kontrollera alla mått och allt runtomkring.
Eftersom flertalet personer påstår att de dimensioner jag angett borde funka helt smärtfritt är det nått jag måste missa vid mina undersökningar.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Kolla så det inte sitter spacerplattor på bilen.
Hy
126
HypeX
Annat märke
Jag har nyligen renoverat handbromsen, som innefattar att man måste ta bort bromsskivorna med rätt hyggligt mkt våld.
Så jag kan med ganska stor säkerhet säga att där inte fanns några såna plattor. :)
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Låter som dina bakfjädrar är för mjuka. Sjunker den ner mycket om du har passagerare bak?
Hy
126
HypeX
Annat märke
Ja, klart den sjunker ned, men det gör ju alla bilar utom Citrorna? :)
Frågan är hur man definierar "mycket" ?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Har du gjort hjulinst efter "sänkingen"?Din rädding här kan vara att justera in cambern till en mer negativ variant dvs den övre delen på hjulen mer inåt så att de går förbi skärmkanren med en 2mm marginal.
Hy
126
HypeX
Annat märke
En 4-hjulsinställning gjordes ganska omgående efter sänkningen på Däckia här i närheten.
Men det är väll inte att rekommendera att börja greja med hjulinställningarna?
Då börjar väll bilen käka däck ist?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Camber vinkel är alltid negativ och ökar i takt med belastningen på hjulaxeln vid ex last (passagerare) pga konstruktionen. Vore intressant att veta vilket program som användes vid hjulinställningen på din bil. M-vagnarna har en mer negativ camber vinkel än de övriga vagnarna. Det lilla extra slitage på däcken som då ökar är marginellt.

Sänker man bilen bör då också M-chassiets värden gälla pga de ändrade vinklarna i hjulupphängningen. Värt att kolla upp tycker jag. Men det är ju bara att välja, lite ökat däckslitage eller renskrapade inreskärmkanter med ev rostangrepp som följd.
Hy
126
HypeX
Annat märke
Vilken grym koll man har på papperen ibland. :D
Saxat ur rapporten jag fick efter hjulinställningen:

Specifikationer BMW
90-94 E36 320i/325i/325is Sport Susp

VB:

Camber: -2.1 (spec område -2.25 till -1.75)
Toe: 0.26 (spec område 0.15 till 0.25

HB:

Camber: -1.9
Toe: 0.22
Hy
126
HypeX
Annat märke
Provmonterade en sommarfälg i fredags för att titta vart det tar i.
Länkar till en bild tagen i somras på just min bil med de fälgarna.
Har markerat de 2 ställen som är berörda.

Länk

Bör tillägga att då bilden togs var ej bilen sänkt, och då hade jag ej några problem med att det skrapade i när någon satt bak vad jag vet. (men minns ej om någon hann åka bak innan jag bytte dämpare & fjädrar)
De 2 berörda områdena är precis i skarven mellan kofångaren bak och innerskärmen, just där går det in som en kant som däcket tar i vid belastning bak.
Det andra stället är ungefär klockan 11 i hjulhuset, insidan av skärmkanten där böjer för mycket inåt vilket ger som resultat att däcket tar i vid belastning.

Har funderat lite själv och börjar nästan tro att fjädrarna är för mjuka, vilket gör att jag får så skumma resultat.
Men som jag ser det borde det gå att avhjälpa genom att skaffa fälgar med högre ET, frågan är bara hurpass högt ET man kan köra fram/bak med 225or utan att det börjar ta i på insidan istället?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.