|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, här får ni en lite bättre bild på hur min toning ser ut. Länk PB |
|
|
Toningsgrad? Du kanske ska fundera på något som är minst lika viktigt. Vilken nyans ska jag ha i filmen? Blå? Brun? Grå? Blå/Grå? Brun/Grå? På familjebilen (Audi S6) la jag Sungards PerformX 35% på sidorutor och bagage. Sen tog den rullen slut så jag la på Johnson Silhouette 35% på bagageluckan. Dumt. Min bil som har ljus inredning skall defenitivt ha PerformX som är Brun/Grå. Bakifrån ser bilen inte alls lika "fabriks" ut då Silhouetten är Blå/Grå. Men detta är ju en smaksak, dock så har PerformX finare "glans" i filmen. Lägger en del bilfilmer på jobbet och det kan skilja ganska mycket i toningsgrad och färger mellan de olika filmerna. På M535:an har jag ännu inte bestämt mig för vad jag ska lägga men det lutar åt en 35-45 ljusgenomsläpp på den. Men då är jag en av dem som tycker att 80-talssvartsvart limotoning inte är riktigt snyggt. Mitt råd till dig är Sungard PerformX 20%, den har bra värden på absorberad solenergi samt motstånd mot ultraviolett. Den har en shysst ton i sig och går bra mot svart bil. Lycka till... // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
hallå jag vet inte om någon har nämnt det just i denna tråd, men 10% toning av främre sidorutorna är godkännt på sbp. så den glasmästare som höll på med toning av främre sidorutorna har rätt i sin sak, om det inte övergår 10% toning vill säga.. Mvh// Thomas |
|
|
Det går inte att säga så tyvärr, eftersom rutorna har olika grad av toning från början. Reglerna är "glasklara" och säger att ljusgenomsläppet skall vara min 75 resp 70% på vindruta och främre sidorutor. Beroende på hur mycket det är från start så kan det kanske gå att tona 1% eller 5% osv. Att man får godkänt vid en viss besiktning är oftast en ren bedömning, det är inte alltid man mäter ljusgenomsläppet rent tekniskt. Nästa gång kan det bli en annorlunda bedömning. FP |
|
|
Enligt ett ryckte i "raggarkretsar" så kan man hissa ner sina mörktonade sidofönster och plocka bort säkringen vid besiktning. Då är det svårt för besiktningsmannen att anmärka på något. ;-) Personligen föredrar jag en "lättare" toning, det ser lite elegantare ut. Mvh Patrik |
|
|
Det ryktas så mycket... Tänk logiskt, rutorna trollas ju inte bort för att man vevar ner dom i dörrarna. Finns det rutor så skall de fungera och de får inte ha lägre ljusgenomsläpp än reglerna säger osv. Kärt ämne, ett av de vanligast återkommande. Använd gärna sökfunktionen, där kan man hitta t.ex nedanstående, bland många flera: Länk Länk Länk Länk FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.