AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.770

Solfilm - vilken toningsgrad?

Sida 1 av 2
Ha
152
Hasse
BMW 320 Cab -10
Vad ska jag satsa på för toningsgrad på solfilmen? Har en svart E39T.
/H
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Äkta knullfilm ska va kolsvart ;)
Har kollat lite på solfilm till 7:an och överväger att ha "glasmästarfilm" alltså godkänd på alla fönster utom framrutan (ev. svart bak). Polar'n har de på sin touring och det är "klassigt". Epa-svart blir konstigt...
För att undvika backning vid kontroll osv: Sidorutor fram klarar inte solfilm, i synnerhet inte om de har den sedvanliga fabrikstoningen från början. Reglerna har att göra med att förare och medtrafikanter skall kunna ha skaplig ögonkontakt i trafiken för att undvika olyckor och missförstånd.

FP
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Finns de nån toning som är godkänd på alla sidorutorna? Jag hade velat ha samma toning på alla om jag ska ha men man vill va säker på att det går igenom besiktning.
Enligt tidigare inlägg från bl.a Jeppe så finns det ingen toning som är godkänd på främre sidorutor eller framrutan pga reglerna ovan. Ljusgenomsläppet blir lite för lågt.

FP
Då har jag missat något för i bekantskapskretsen finns en glasmästare som lägger solfilm för skojs skull (det är inte roligt att kladda med ) och han har lagt på solfilm på alla dörr-rutor och bilarna blir godkända i sbp...?! För tydlighetens skull så är det minimal toning, ingen epa-svart eller "limo-på-film-svart" heller.

=))
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!

Jag har en svart e39 och tonade "smoke" -aktigt på hela bakpartiet. På det stället jag tonade på fanns det bara 4 nyanser att välja mellan och detta var den näst mörkaste. Grymt nöjd är jag i varje fall.

Kollar man rakt in/rakt på ena sidorutan så ser den väldigt mörk ut p.g.a. att den andra sidorutan på motsatt sida gör sitt (blir ju dubbel "mörkhet" i princip). Hoppas någon fattade vad jag menade.

Kollar man lite snett in så ser man konturer av sätena o.s.v. Tycker det ser grymt schysst ut och alldeles lagomt. Jag har bilder men, de säger liksom ingenting.

//Marc
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
samma här näst mörkast.(snyggast) tycker jag...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att en bil går igenom besiktning betyder ju inte automatiskt att toningen legalt är ok. Hade själv väldigt ljus toning på min tidigare V70 och det blev backning på det. Pratade lite med en annan besiktningsman när jag ombeisktigade bilen (med toningen borttagen) och han sa att i princip så räcker det med att sätta gladpack på vanliga fabrikstonade rutor för att dom ska hamna över gränser för vad som är tillåtet. Han överdrev säkert men in princip är det svårt att tona rutorna och köra lagligt, sen om det anmärks på besiktningen är en helt annan sak.

___
//Ulf
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Framrutan måste släppa igenom 75% ljus, sidorutorna 70% har jag för mig. En vanlig otonad ruta har genomsläpp på 85%.

Rutorna bakom föraren är valfria att tona.

Men som sagtm inte alltid SBP slår ner på en lätt tonad sidoruta.

Mvh Jonas
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Men hur är det med fabrikstoning? Är det standard på alla BMW från något år t.ex.? På jobbilen som är en Nissan Almera så är rutorna betydligt mörkare än mina framrutor och båda dessa rutor är orörda sedan bilen sattes i bruk.

Har alltid uppfattat mina rutor som helt "vita", även innan jag tonade bak och nu ser det verkligenut som natt och dag vilket inte är särskilt snyggt.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ingen film öht är tillåtet på framrutorna, men en ljus och snyggt monterad film kan ofta passera är min erfarenhet, då jag tidigare haft så på ett flertal bilar bla på v70 och e30 utan att få anmärkningar på det varesig på SPB eller av harry haffa.
Jag tror inte jag har träffat på någon bil senare än -95 eller nåt som inte ha svag toning från fabrik. Man kan inte se det på en ruta utan referens, enklast är det på sidorutan genom att öppna en bit och kika genom glas och öppning samtidigt på en vit bakgrund. Även skuggan från solen genom rutorna mot en ljus yta visar direkt om det inte är alldeles ofärgat, på så sätt kan man avgöra t.ex en framruta vilket annars är svårt, den går ju inte att öppna och kika över kanten på...
Kolla får ni se på era glasrutor.
Framrutor med metalliserat skikt (extra värmereflekterande glas) ser ordentligt blåtonade ut vid möte, vanliga på en del franska bilar bl.a. Men det är en teknisk synvilla, ljusgenomsläppet ligger fortfarande över 75% osv.

FP
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tänkte på en sak, kanske någon kan förklara.
En kompis har en Pontiac transport, årsmodell.. början på 90.
Hans framruta är tonad från fabrik ser det ut som , någon konstig gulaktig spegeltoning ser det ut som, ej mörkt med man ser det liksom..

Hur kan den gå igenom?

Tyvärr är min 540 kolmörkt tonad på bak samt bakre sidrutorna, någon som har tips hur man får bort solfilm? Tänker på värmeslingorna samt inbyggda antennen i bakrutan, alltså det är påklistrat från insidan.

Mvh

beemoholist
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tommyv6: Värmepistol bör funka.
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Jag har också en svart e39 touring. Den ska solfilmas i början av April. Jag kommer mest troligt att ha en toning i tre steg: Näst mörkaste filmen på bagagerutorna (20% ljusgenomsläpp)och sen ett steg ljusare på bakdörrarna och ännu ett steg ljusare på framdörrarna. Jag kan lägga upp bilder när det är klart så kanske det kan hjälpa någon i sitt val av toning.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tack ravve, hehe du tipsar mig överallt (Tänkte på LMM mätaren :)

beemoholist
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Hej, min e39 touring har jag toning på runt om. Lägger med en länk på en bild på den, tyvärr ser toningen mycket mörkare ut än vad den är på bilden.
Länk

PB
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Snyggt Petrus!
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Tackar, jag får nya fälgar under den här veckan så jag ska ta lite nya bilder på bilen då.
Jag ska försöka få lite bättre bilder på toningen då.

PB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.