|
|
|
|---|---|
Emil |
Drabbats av detta helvet. Jag har inte en aning om vad det beror på. Tror inte det är låg nivå kabeln som blir störd för jag prövade att dra en genom kupen och ner vid hatthyllan utan att det vart någon skillnad. Jag prövade också att byta mitt HK steg mot ett mds då minska oljudet men det vart långt ifrån bra. Frågan är vad elendet beror på och vad man kan göra åt det |
|
har du provat köra ljud direkt från huvudenheten? kanske inte är slutsteget som blir stört, utan problemet kanske kommer redan i huvudenheten... och då är det ju ganska svårt att bli av med om man bara krångar med grejerna som kommer efter. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Vart är lågnivåkabeln dragen? Just i Bmw brukar det lätt bli störningar p.g.a all elektronik, men tänk även på att inte dra kablen i närheten ha plus eller jord eller liknande kablage..... *Allt eller inget* |
|
|
Det ÄR oftast inte placeringen eller ev. närhet till andra kablar eller elektronik som gör att det blir generatorstörningar i slutsteget. Det beror med största säkerhet på jordslingor som bildas då man monterar steget på en plats och huvudenheten på en annan och förbinder dessa med en lågnivåkabel. FP |
|
|
Folke, det där förstod man ungfär hälften av, så prata gärna klarspråk, och mig vetligt så är det vanligaste felet när man får sus i högtalarna (generatorbrus) är att man har oskärmade lågnivåkablar + att man buntat ihop lågnivån med +kabeln. Jensa *Allt eller inget* |
|
|
Helt oskärmade lågnivåkablar bör man väl inte ha, och visst är det OK att inte bunta ihop med strömkablarna. Men oftast beror problemet på just att steget jordas t.ex bak i bilen medan huvudenheten har sin jordpunkt framme i bilen. När man sedan kopplar ihop dessa enheter med t.ex en lågnivåkabel så bildas en slinga via jord i lågnivåkabeln och över i bilchassiet, vilket ger massor av störningar. Klassiskt problem även i t.ex studiosammanhang (jord via alla olika LF-kablar och så dessutom via jordledaren i alla nätkablarna) och i bilar enligt ovan. I proffsutrustningar brukar man försöka lösa detta genom balanserade in/utgångar som är skiljda från jord, eller genom att sätta in jordavbrottsenhet (liten LF-trafo) i kablarna. Dessa finns hos billjudförsäljarna. FP |
|
|
är det vad som kallas balanserad ingång, som finns på vissa steg? och hur kopplas det in? kan man koppla in det på vilken huvudenhet som helst? har en kenwood 7080 [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Både in och utgång måste vara balanserade och ha samma impedans (anpassning) för att det skall fungera. Inte så vanligt i bilsammanhang, i alla fall inte på huvudenheterna. Möjligt att det finns adapters från obalanserad till balanserad, då är det i regel en liten LF-tafo, man får isolerad jord "på köpet". FP |
|
|
hmm,.ok, men vad är meningen då? att slippa störningar? eller förbättrar det ljudet ytterligare? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Att slippa störningar. FP |
|
Emil |
Så att dra en jord kabel till cd:n från där jag jordar steget skulle alltså vara en lösning för att slippa generator ljudet |
|
Nja. Bara om du kan frilägga övrig jord från CD:n, t.ex monteringen i bilchassiet, antennkabelns skärm osv. FP |
|
|
Man slipper inte bara störningar från jordslingor med balanserad signalöverföring, andra typer av störningar undertrycks oxå... Dels pga att signalnivån är högre (oftast), men oxå pga av att signalen är en spänningSKILLNAD symetriskt delad över och under jordnivån. störningar ger ett lika stort bidrag på både + och - ledaren och bidrar inte till spänningsskillnaden. BRL rear ut 2 typer av balanserad signalöverföring just nu, så kan man inte lösa störningsproblemet på nåt annat vis.... ( kostar ca 1000kr ) Även om balanserad signalöverföring kan kännas som overkill i en bil så känns det ju betydligt bättre än en dynamikreducerande skiljetrafo. |
|
|
Håller helt med. Det finns högklassiga LF-trafos som inte påverkar ljudet nåt nämnvärt, från hundringar upp till nån tusing eller mera. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.