|
|
|
|---|---|
|
Igår la växellådan av helt för mig.Växelväljaren har varit trög till och från i ett par månader men igår gick det inte att få i backen helt plötsligt. växelväljaren var riktigt trög men jag fick den i läge backljusen tänds men bilen rör sig inte. framåt var inga problem lådan växlade som den skulle inget slirande eller ryckande men när jag kom hem och skulle prova backa igen så la den av helt, växelväljaren har knappt nåt motstånd och det går inte att få i växel varken framåt eller bakåt men varvtalet ändras lite när man ändrar växelväljaren. Har någon något tips vad det kan vara och vad jag ska göra känner mig lite desperat då vi bor på landet och vår andra bil rasade förra veckan mvh kim | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Växelreglage trasigt kan vajern gått av eller skadad ??. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
om vajern gått av borde väl inte varvtalet ändras när jag ändrar växelspaken?? mvh kim |
|
|
Jag får försöka komma under den och kolla om jag kan se något som inte stämmer. Går vajern och länkaget på ovansidan av lådan? mvh kim |
|
|
På vänster sida av lådan. Vajern påverkar bla en manuell ventil i lådan som kan börja kärva och gå trögt, möjligen är det detta som gjort att den gått trögt ibland. Sedan har antagligen vajern eller ett fäste i mekanismen gått. be nån sitta i bilen och flytta spaken medan en kollar under. Motorns varvtal ska justeras något när spaken går i något av drivlägena och det påverkas inte av brott i mekanismen eftersom växelväljarindikatorn till elektroniken sitter vid spaken. molle |
|
|
Jag kollade tidigare idag och vajern hade gått av.men somdu säger misstänker jag att det finns ytterligare anledning till det så jag antar att jag måste plocka ner lådan från bilen iaf? mvh kim |
|
|
om det är den ventilen har du någon länk eller så med arbetsbeskrivning? mvh kim |
|
|
Vet inte hur mkt du vill mecka sjäv men här kommer ett kort felsök om du är inne på att göra det själv. Kolla så att växelmekanismen mellan spak och mekanism utanpå lådan går lätt. Hur lätt? Ja du vet ju ungefär hur lätt spaken normalt ska gå med känsla. Mekanismen utanpå lådan syns på sid 6 här Länk. Går den trögt och ingen förklaring finns på utsidan lådan måste tråget bort och kolla att mekanismen på insidan går lätt. På insidan går den via stag till p spärren och till den manuella ventilen på ventilhuset ("aluminiumlådan" som oljefiltret sitter fast i). I ventilhuset finns bortåt 30 ventiler och kolvar. Den manuella ventilen som du söker har nr 50.020 på sid 22 här Länk. I APs mektips finns även en bild Länk på en manuell ventil på en 5hp30 men den ser liknande ut på din låda. Kolla hur växelmekanismen är kopplad till änden på den manuella ventilen (svart plast på bilden) som sticker ut från ventilhuset. Mekanismen och den svarta ventilen i plast (senare lådor har ventil i metall men jag tror din är i plast) ska gå lätt hela vägen (man ser via slitaget längs dess normala rörelse är).Om inte mekanismen till p spärr eller denna kolvventil går lätt behöver den bytas. Om det ör klventilen är den är inte dyr (hos KGK) men kräver lite meck med ventilhuset. Men börja med att kolla mekanismen mellan spak till låda och utanpå lådan är ok först. molle |
|
|
Japp det är den svarta på bilden Länk Res numret hittar du i reservdelskatalogen Länk för 5hp30 med pos nummer 50.020. Den nya kolven ska vara i metall. molle |
|
|
Snabbt svar!!!!!!!!!!!!! |
|
|
hmm som sagt snabbt svar!!! för att avsluta tråden så bytte jag bara vajern och bilen har fungerat utmärkt sedan dess. mvh kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.