AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.294

Diffbroms på Z3?

2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Har jag diffbroms på min bil? OM den finns - hur många % är den satt på?
Kan någon förklara enkelt hur detta fungerar?
Hur påverkar detta vinterkörning?

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
DU får väl hissa upp bilen baktil och testa om du har diffbroms. Annars syns det på bakaxelklumpen som har lameller ifall du har diffbroms. Om så är fallet är den 25% bromsad. Som standard är Z3 obromsad förutom Z3M, men det gick att få som tillval.
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Jag har diffbroms på min. Den är grymt bra på vintern jag har aldrig haft några problem o ta mig fram dessutom är den ju skitkul o sladda med.

Jag har fattat det som så att om man har M-chassie så har man också diffbroms men det finns det säkert nån annan som kan svara bättre på.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hissa upp bilen snurra på ena bakhjulet, om det andra bakhjulet roterar åt samma håll så har du diffbroms utan diffbroms så roterar hjulen åt olika håll. Som det beskrivs så var det ett tillval och den är 25 procentig, min 2,8 har diffbroms. Mvh Kent.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
För övrigt så menade jag kylflänsar och inte lameller.. lameller har den ju ocskå men de sitter inuti och är inget man ser :)
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
De 2.8 som har diffbroms har inte några kylflänsar... inte dom som jag har haft iaf och jag har haft diffbroms på alla mina 2.8'or.

Min 3.0 som jag har nu vet jag dock inte om jag har eller inte... när man lyfter upp den och snurrar på ett hjul står det andra still!!! *förvånad*
(och ja det är bakhjulen jag snurrar på) ;)

Nån som vet om jag har diffbroms då eller inte?

/Magnus

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Aha betyder det att det är annorlunda klump på en diffad 2.8 och en diffad Z3M alltså ?
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej igen! Får nog backa lite på mitt svar, efter att ha kollat mina 2 roadsters 2,8 -97 ser jag i utrustningslistan att 25% diff är standard, däremot 1,8 och 1,9 var det extrautrustning tillval, M modellen har 25% diff som standard med. Har en Z3 försäljningsbroschyr från 99 dvs facelift versionen där är 25% diff standard på 2,8 och M modellen tillval på 2.0 modellen. Så Z3 Magnus du lär med all säkerhet ha 25% diff som standard på din 3.0:a. Däremot fattar jag inte att ett hjul står stilla vid rotation kan det vara att det går i när det behövs? En förfining kanske? Nu hoppas jag alla förstår mitt svar bättre. Mvh Kent.
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Hur ser det ut med 2,8 Coupe -99? Tillval där med eller standard?
Hur påverkar detta väghållningen? Vintertid OM jag mot förmodan skulle sladda runt med bilen så års...?

/Bo-Erik
Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Menar så klart 2,8 rakt av....coupè liksom roadster. Jag aldrig lekt med tanken om vinterkörning...BMW är väl inte den bästa vinterbilen om man ska vara ärlig...jag har en liten uppförsbacke ur mitt garage..svagt lut med min 25% diff...det slirar ändå med ett minimalt snötäcke, med breda sommardäck den är grymt lätt i baken. Visst sätter du på typ smalare dubbdäck alt allround kan du säkert klara dig i Södra Sverige och speciellt denna milda vinter. Men jag rekommenderar inte Z3 som en vinterbil. Mvh Kent.
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Jag kör med goodyear ultagrip 500 195/65 15 tror jag det är och jag har inte haft några problem med framkomlighet. Jag har lite uppförsbacke på min uppfart och det har inte varit några problem den greppar grymt bra. Jag bogserade tillochmed min syrras 745 i ganska brant uppförsbacke med ett par cm snötäcke och det gick hur bra som helst. Z3an är väl inte lätt i baken? har för mig att viktfördelningen är 51/49 på 1,9an men 2,8an kanske är mer framtung. Men med sommardäcken 225/45 17 är det snorhalt med bara lite puder på backen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.