|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är en helt färsk användare på autopower, är jättesugen på att köpa bil till sommaren, helst en 325:a e90! =) Det jag skulle vilja få lite info om är hur stor skillnad det är på bränsleförbrukningen om man kör med steptronic/automat jämfört med manuell låda. Jag har enbart ägt bilar med manuell låda och det positiva med det är ju att man kan snåla lite på bensinen t.ex genom att frikoppla i nerförsbackar o.s.v. Vad säger ni som har erfarenhet av båda? En annan rent generell fråga är hur ni upplever körglädjen när man jämför manuell och automat? Jag tycker det är grymt skoj att växla själv men även bekvämt med automat. Vilka för- och nackdelar ser ni med respektive? Jag kan tänka mig att detta diskuterats förr så ni får ursäkta mig isåfall för att jag ställer samma fråga igen men ni får ursäkta mig med att jag är newbie på forumet! :-) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rent bränslemässigt så är skillnaden förbrukning marginell , automat kan tom vara lägre i förbrukning då varvtalet är lägre än manuell vid landsvägskörning (åtminstone på E39) Kör du mycket i stadstrafik så är en automat nästan en självklarhet, steptronicen är klart överreklamerat, fungerar men inget man utnyttjar normalt. ///MVH Hasso Länk |
|
"med det är ju att man kan snåla lite på bensinen t.ex genom att frikoppla i nerförsbackar" Stämmer verkligen det? Är det inte så att en bil drar rätt mycket soppa på tomgången? På de 3st E34-or vi haft i familjen så kröp ekonomimätaren upp på "max" när bilarna stod på tomgång. Då står den på 3l/mil om jag inte missminner mig. |
|
| Ska man spara soppa ska man INTE frikoppla utan låta motorn motorbromsa, förbrukningen är då noll.... | |
alain |
hej Ferodov välkommen ombord med ditt första inlägg jag anser inte stor skilnad mellan manuel och septronic utom att med septronic kan man växla snabbare då snabbare respons. manuel kan du hålla hur länge som helst i hög varvtal, inte septronic, den växlar själv ändå vid en hög varvtal. helt klart att om du kör stan, automat är bra sparande för bensin och kopling moment men jag tycker om också köra i stan med septronic, det är lite sportligare och om du vill köra cool, automat är inte alls gubbig. och till slut, 90or har inte septronic. om jag kommer ihåg rätt, septronic kom 96. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Perran_: förbrukningen per mil blir oändlig när man står still ;) /// Kristian |
|
kicken |
all förbruknings statistik har i egentligen att göra med "produktion" D.V.S körstil/körsätt i förhållande till det aktuella fordonets användning, och vad man når upp till i tekniskt utnyttjande (alltså en automat kan dra mer/mindre med "fel/rätt" förare) m.v.h |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.