|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan säga hur tändningen ska stå på en M20 motor 2.3L? Får den bara att gå ca 10-15 sekunder sen stannar den för att den surnat, åtgärd? Samt; skall bränslereturen gå genom vakuumklockan?, eller på ingången som sitter direkt på matarröret? bushman | |
|
Hejs! Tändningen ska stå 19gr före vid 3000varv (borttagna vacumslangar från fördelare)..och när det gäller bränslereturen så ska den gå från anslutningen i botten bränsleregulatorn..är det den du kallar vacumklockan eller vad menar du? 7900rpm |
|
|
Det är bränsleregulatorn jag kallar vakuumklocka, tappade namnet, men det funkade ju ändå. Tack ska du ha, ska prova det. bushman |
|
|
hej ni håller på med just denna fråga nu hur ser du hur många grader det är då ? var sitter märkningen på motorn? hur ser man hur många grader ? har tännings lampa |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som Petri säger, 19 grader @ 3000 rpm (vakuumslangar borttagna så att det är endast centrifugaltidigförställningen som är aktiv) Länk Vibrationsdämparen har ju en märkning med TDC och tändpunkten, så jag gjorde helt så att jag kopplade in strobelampan (min är en enkel från Biltema utan justeringsmöjligheter) och justerade fördelaren så att "Z" markeringen var i linje med markören vid 3000 rpm (vakuumslangar borttagna). Länk Jag har inte mätt exakt om det verkligen är 19 grader mellan TDC och Z markeringen på vibrationsdämparen, något jag ska göra när jag får tag på ett måttband :-) Men såvärst känslig med tändpunkten tyckte jag inte min 323i var på tomgång. Låter mer som du har problem med alla vakuumslangar som finns eller kallstartsventilen (vakuumslang som stängs/öppnas med hjälp av en ventil som styrs av temperaturen på kylarvattnet). Eller är tändsystemet helt enkelt lite dåligt och har problem att tända riktigt? Hur ser stiften ut? Är alla cylindrar nersurade? |
|
okej :) nu vet ja tack:) vet faktiskt inte riktigt det där med vacumslangarna med dom verkar hela o bilen är inte sur det jag har problem med är att ger man på fullt så vid 4000 rpm ungefär så blir det är varvstopp börjar smattra bara sen vrider man lite o tittar med stobelampan och på min nu så står den där groppet(hålet som är i vibrationsskivan den står rakt upp på tomgång exakt klockan 12 på tomgång . då kan ja varava som den ska men då istället så blir det att bilen accar rätt okej men vid 3000 -3500 rpm så blir det som om någon trycker på nån knapp kan man säga . så accar bilen dubbelt upp kan man säga lite mysko troligen tändningen :P |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
gtcoupe : Hade lite svårigheter att förstå vad du skrev, du ska inte vara rädd för att använda punkt och stor bokstav :-) Börja med att ställa in tändningen enligt ovanstående procedur. Med vakuumslangar bortkopplade från fördelaren och tändningen inställd korrekt ska du utan problem kunna varva 4000 rpm utan att det börjar smattra. Jag vill minnas att centrifugaltidigförställningen planar ut vid runt 3000-4000 rpm och därefter ändras inte timingen nämnvärt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.