|
|
|
|---|---|
|
Låg en broschyr från BMW i min morgontidning i morse, nice. En sak som fick mig att höja på ögonbrynen var att bränsleförbrukningen var lägre i 5-serien än 3-seriens modeller med motsvarande motor. T.ex. 525 drar 7,4(7,5) mot 325:s 8,4(9,0), 530 drar 7,7(7,5) mot 330:s 8,7(9,0) (aut). Står i broschyren att med hjälp av lättviktsmaterial och ny teknologi för insprutning har effekten höjts och förbrukningen sänkts. Antar att den nya tekniken ännu inte finns i 3-serien. För den borde ju dra lite mindre, då den är något lättare. Kul för mig som gillar automat, är att se att automatlådan i de modeller med större bensinmotorer är snålare än den manuella lådan. Om nu man kan lita på alla dessa siffror i brochyren, verkligheten kanske säger nåt annat Mvh Hasse | |
|
Det verkar som om E90/91 fortfarande är specad med N52 medan E60/61 med N53, därav det stora skillnaden. Det kan hända att 3-serien inte får N53-motorn med direktinsprutning och Start-Stopp-funktion förrän i september, men det jag läst om bilen har gett mig uppfattningen att de motorerna gäller från och med nu även i 3-serien... ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau |
|
| Sen kan det ju även ha med utväxlingsförhållanden att göra! Är de specade med samma toppfart, eller är 5-serien lite snabbare? 3-serien har ju en tradition av lägre totalutväxlingar... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.