AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
742

Bensinförbrukning 5-serie vs 3-serie

Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Låg en broschyr från BMW i min morgontidning i morse, nice.

En sak som fick mig att höja på ögonbrynen var att bränsleförbrukningen var lägre i 5-serien än 3-seriens modeller med motsvarande motor. T.ex. 525 drar 7,4(7,5) mot 325:s 8,4(9,0), 530 drar 7,7(7,5) mot 330:s 8,7(9,0) (aut).

Står i broschyren att med hjälp av lättviktsmaterial och ny teknologi för insprutning har effekten höjts och förbrukningen sänkts.

Antar att den nya tekniken ännu inte finns i 3-serien. För den borde ju dra lite mindre, då den är något lättare.

Kul för mig som gillar automat, är att se att automatlådan i de modeller med större bensinmotorer är snålare än den manuella lådan.

Om nu man kan lita på alla dessa siffror i brochyren, verkligheten kanske säger nåt annat

Mvh

Hasse
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det verkar som om E90/91 fortfarande är specad med N52 medan E60/61 med N53, därav det stora skillnaden. Det kan hända att 3-serien inte får N53-motorn med direktinsprutning och Start-Stopp-funktion förrän i september, men det jag läst om bilen har gett mig uppfattningen att de motorerna gäller från och med nu även i 3-serien...

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Sen kan det ju även ha med utväxlingsförhållanden att göra! Är de specade med samma toppfart, eller är 5-serien lite snabbare? 3-serien har ju en tradition av lägre totalutväxlingar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.